Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ragnar
UTFORSKARE

Reservfond

Hej!

Jag har en något udda situation där jag säljer och får betalt av kunderna 1 till 10 år före leverans. Och produkten/tjänsten är en investering som ska dras av över 20 alt. 50 år. Det gör att jag får skatta för intäkterna år ett och gå med förlust senare.
Jag har nu blivit varse om Reservfonder. Vi har tidigare använt det för snöröjning. Olika år kräver ju som bekant olika arbetsinsats med snöskottning. Frågan är om jag även kan använda något liknande för andra intäkter.? 

Tacksam för visa ord!

 

Mvh Ragnar 

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Det är nog inte reservfond du ska tänka på utan periodiseringsfond. Avsättning görs med en andel Av vinsten och ska återföras senast sjätte året efter avsättningen.

Eftersom det än en del av vinsten som sätts av gäller det för alla typer av intäkter. 

(Reservfond var aktiebolag tidigare tvungna att sätta av till men detta är borttaget sen flera år. RF blev en del av bundet eget kapital) 

 

Nej. Periodiseringsfonden är tydlig för mig men reservfond är något jag inte kan reglerna omkring. Efter att kravet försvann, försvann då även möjligheten? Eller är det för att man låser pengarna som ingen vill nyttja den möjligheten...?

Då reservfonden inte är tvingande längre så är det dumt att sätta av till en sådan i samband med bokslut (min åsikt). Reservfonden är bundet kapital och därmed inte utdelningsbart.

Som så måna små aktiebolag så är vinstutdelning inte en fråga att ta ställning till i det långa loppet. Då känns Reservfonden som ett utmärkt alternativ till Periodiseringsfond. 

Reservfonden är inte ett alternativ till periodiseringsfond.

 

En periodiseringsfond är en avsättning före skatt, dvs en obeskattad reserv som ligger som en avsättning på ett 22-konto och kan plockas fram till beskattning inom en 6-årsperiod, men är tvingande efter 6 år.

Om man har en verksamhet som går lite upp och ner så är periodiseringsfonden utmärkt att använda för att jämna ut resultatet över tid. Ett år med minusresultat kan jämnas upp till nollresultat med hjälp av en periodiseringsfond. Vid sådana tillfällen kan man alltså plocka tillbaka p-fonden utan att betala skatt på den.

 

En reservfond är skattat resultat som fördelas från fritt eget kapital till bundet kapital. 

Jaha! Jag hade förstått det som att Reservfonden var en avsättning före skatt. Det förklarar saken!

CarinaEsp
CHAMPION

Finns det ett avtal med kunden som visar att de har betalat i förskott och för vad?

I så fall borde intäkterna periodiseras över tiden och därmed påverka resultatet löpande.

Det var för uppenbart! 🙂 

Varför min tidigare kollega och controller inte tänkte på det!?

 

Tack Carina!