Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunilla-57
UTFORSKARE

Rotfaktura

Hej!

Skulle behöva hjälp av någon angående vad man skall tänka på när det gäller rotfaktura över årsskiftet.

Det är första gången som jag har en rotfaktura över årsskiftet.

 

Om jag gör en rotfaktura den 15 december som skall vara betald den 15 januari och sedan skall jag ha tillbaka avdraget från skatteverket som kanske inte kommer förrän i februari. Hur gör man med den bokningen när fakturan är gjord i december?

 

//Gunilla

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Bokför du enligt faktureringsmetoden så behöver du inte göra något speciellt bara för att det är årsskifte. 

 

Bokför du enligt bokslutsmetoden (kontantmetoden) så ska du boka upp samtliga kundfakturor som är obetalda på bokslutsdagen i en kundreskontra (debet 1510) och redovisa momsen i december. Detsamma gäller obetalda leverantörsfakturor i leverantörsreskontra (kredit 2440).

 

//Carina

Tack Carina för snabbt svar, jag bokför enligt fakturametoden. Då kan man alltså inte stänga 2021 förrän fakturan är betald och pengarna kommit från Skv om jag förstår det rätt.

 

//Gunilla

Hej,

 

Jag förstår inte varför du inte skulle kunna avsluta året innan betalning från Skatteverket kommit. 

 

Eftersom du bokför enligt faktureringsmetoden så får du intäkten när du fakturerar och du får en fordran i kundreskontran. Om betalningen kommer efter årsskiftet så ska det ju ligga en fordran i reskontran på bokslutsdagen. Alltså påverkar inte betalningen efter årsskiftet ditt bokslut.

 

//Carina