Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SBJ111
MEDLEM

Rutavdrag

Hej. 
min kund vill ancända sig av rutavdrag och jag har lite dålig koll på detta så tänkte om någon här är duktig och kan förklara lite. 
hur går man tillväga först och främst? Ska man på nåt vis registrera sig på skatteverket för rut innan man börjar arbetet? 
hur skriver man fakturan till kunden? Och sen hur gör man avdraget och när? 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Registera sig på skatteverket skall du inte behöva utan din SNI kod (Vilken verksamhet du bedriver) bör räcka. Men du kan alltid kontakta skatteverket för säkerhets skull.

Gällande hur du skapar en faktura med RUT avdrag så bifogar jag två länkar från den skrivna hjälpen. Börja med att läsa igenom dessa och har du fler frågor gällande detta rekommenderar jag att du ringer in till vår support så hjälper de dig med de frågorna. Lättare att förklara arbetssättet i muntlig form.

Inställningar för Rot-/ och Rut.

Skapa faktura med Rot-/ Rutavdrag

Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim

Okej tusen tack för hjälp. 
jag vet att de är ngn femårsregel vid ROT, är det samma sak med RUT? Kan inte se att de står någonstans.

Hej

Det finns inte samma regel för RUT avdrag. 

"Femårsregeln innebär att för om- och tillbyggnadsarbeten som utförs under 2024 kan fastigheter med värdeår till och med 2018 få rotavdrag. Även om en om- eller tillbyggnad är så omfattande att småhuset vid den kommande fastighetstaxering får ett nytt värdeår som är efter 2018 medges rotavdrag för arbetet."

/Joachim