Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SIE-filer

Hej,

outbildad kassör i förening och jag har klantat till mig när jag har importerat SIE-filer och har fått en differens i balansen. Som jag har förstått det ska förändringen i kontoanalysen alltid ska vara 0kr. 

Jag upplever att differensen växer vilket innebär att jag troligen gör ett generellt fel "hela tiden",

Använder Visma eEkonomi och undrar om jag kan ta bort samtliga importerade SIE-filer och importera om alla för detta året så jag vet att jag har fått med alla - alltså, gör om och gör rätt.

Eller har ni ett bra förslag till mig på hur jag annars kan göra?

Tack på förhand - och gärna i lättbegripligt ton då jag som sagt inte har helt koll 🙂

Mvh Katrine

 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

Jag gissar att de SIE-filer du importerar kommer från något försystem ni använder. Förändringen i balansräkningen under året ska inte vara 0 utan den visar det ekonomiska resultatet löpande. 

Du kan inte ta bort importerade SIE-filer, men om du upplever att det verkligen är mycket fel kan du starta om året och börja från början. Men jag skulle råda dig att jämföra dina siffror med det/de försystem ni använder för att i första hand se efter den vägen om allt kommit in. Stämmer till exempel saldot på bokföringens bankkonto med bankens uppgifter? Eller finns det något annat konto som ingår i SIE-filerna som du kan stämma av mot? 

Lycka till! 

Tack så mycket!

 

Det stämmer att jag hämtar filerna från ett annat system. Jag kan se att vissa poster inte har kommit med och känner mig osäker på om det bara är att lägga in dessa i en manuell verifikation motsvarande de poster som har kommit in?

Bokföringskonto och bankkonto stämmer överens så där är inga bekymmer. 


Mvh Katrine 

 

AnnicaL
CHAMPION

Visst kan du lägga in de saknade posterna på en manuell verifikation. Det viktiga är dock att klura ut varför inte allt kommit med, för att undvika att detta blir ett återkommande problem. 

Tack igen!

Ja, jag ska klura lite - vet direkt att jag har varit varit oskarp på datum för hämtningen av filerna så nu ska jag se om det finns något annat som påverkar det. 

Tack igen och glad söndag till dig