Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

David Samuelson
UTFORSKARE

Saknar tre kvitton från Instagram

God kväll,

Tyvärr använder jag Instagram för att annonsera min verksamhet väldigt ofta. Jag skriver "tyvärr", eftersom Instagram har världens sämsta användarupplevelse. Fullt med buggar, återvändsgränder, trasiga länkar – och Meta (moderbolaget) är helt omöjligt att få tag på. Nåväl, det är egentligen ett helt annat ämne.

Nu har i alla fall deras sida för att ladda ner kvitton som genereras efter att man har skapat annonser på Instagram slutat att fungera (igen) och har inte funkat på över en månad. Snart behöver jag redovisa moms för kvartalet och behöver därför underlag till bankhändelserna.

1. Går det att skapa egna verifikationer för dessa tre bankhändelser som saknar kvitton (i enlighet med denna fråga)? Jag har ju kvitton från liknande transaktioner tidigare, med information om företaget, dess VAT-nummer, mitt annonskonto etc. Jag har givetvis även bankutdraget som PDF. Eftersom säljaren (Meta) är på Irland så har jag vid tidigare bankhändelser redovisat fiktiv moms (D2645, K2614).
  2. Tyvärr är jag väldigt beroende av Instagram-annonsering. Kan jag fortsätta att annonsera via Instagram, även om jag riskerar att inte få något kvitto? Jag undrar alltså om det är "hållbart" att skapa egna bokföringsordrar eller om det bara ska användas i undantagsfall och att jag således inte bör använda Instagram.

Tack för svar,

David

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Då det inte påverkar momsredovisningen och vad du skall betala in eller får tillbaka utan enbart gäller omvänd skattskyldighet så skulle jag säga att du kan skapa underlag för det på egen hand så länge deras sida inte fungerar som den skall. 

Hade det varit ett inköp från ett svenskt företag hade du inte fått dra av någon moms. Detta är ju dock inte aktuellt när det gäller instagram

2. Det är inte hållbart i längden och det måste vara något de arbetar på för att lösa då de har en skydighet enligt lag att tillhandahålla ett underlag/kvitto.
men rent generellt så är det ju inte hållbart i längden att skapa egna "kvitton".

ha en fin dag
Joachim

David Samuelson
UTFORSKARE

Tack Joachim!