Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KMAB19
MEDLEM

Saldo på konto 2647

Hej, på mitt momskonto 2647 har jag ett kontosaldo på 2310,38. På resultatet från föregående år (som jag håller på att avsluta och deklarera) så ligger denna summa som en vinst, exakt denna summa är diffen i mitt resultat som ska vara 2310,38 mindre. Jag spårar summan tillbaka till några fakturor under räkenskapsåret 2020 och förstår att den legat som diff alla mina resultat sedan dess. 2020 är stängt, finns det något sätt jag kan få bort den här diffen? Jag har alltså varken skulder eller innestående pengar/moms hos skatteverket, det är något med bokföringen kring dessa fakturor som jag lyckats göra fel med. 

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @KMAB19!

Enligt Bokföringsnämnden är god redovisningssed att fel som avser ett eller flera tidigare räkenskapsår rättas i det årsbokslut som upprättas närmast efter att felet upptäckts. Rättslig vägledning om rättelse av fel finns att läsa på Skatteverket

I ditt fall behöver du ta reda på exakt vad som felkonterats i tidigare år och kontakta Skatteverket och/eller en redovisningskonsult för vidare hjälp med rättningen.

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig med hur du går tillväga, återkom gärna om något känns oklart.

Önskar dig en fortsatt fin måndag!

/Tinne