Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

olo___
MEDLEM

Sålt inventarie (travhäst)

Hej!

 

Skulle vilja få lite klarhet i hur jag bäst går till väga.

 

Jag köpte för ett antal år sedan en travhäst som bokfördes då med:

 

2440 K 62500

2641 D 12500

1292 D 50000

 

Denna lades därefter upp som en inventarie och har gjort årliga avskrivningar där 1299 krediterats och 7839 debiterats.

 

Redovisade värdet är nu 11667kr.

 

Nu är hästen såld för 41046,38  exkl moms (+ 10261,95 moms).

Fakturan kommer ju skickas så det blir

 

3051 K 41046,38

2611 K 10261,95

1510 D 51307,97

 

Men hur gör jag sen för att det ska bli rätt med resterande del av bokföringen?

 

I programmet kan man ju under inventarie välja "sälj tillgång". 

Då kan man fylla i vad den sålts för, då hamnar det beloppet under Debet på en rad där man ska fylla i konto. Vad ska man egentligen fylla i där för konto?

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Här kan du läsa om hur man hanterar försäljning av inventarier i funktionen Anläggningsregister. Försäljningen ser korrekt hanterad ut, så kolla under steget registrera försäljning i anläggningstillgångar över hur du skall hantera den delen. När du får in betalningen så matchar du mot fakturan du gjort. Förslag på konto att välja i Anläggningstillgångar kan vara samma konto (3051) som du använde i fakturan, alternativt konto 3690 Övriga sidointäkter. Tänk på att detta kontot inte skall ha en momskod i den verifikationen. 

 

Ha det fint!

Josefine

Jag hittade den sidan sen 🙂

Lite ologiskt att ni inte gör ett exempel med en faktura till kund istället för manuell verifikation.

 

Nu hade jag tur att jag inte skickat fakturan än så jag kunde göra om och följa guiden till punkt och **bleep** 🙂