Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Behruz
UTFORSKARE

Sammanställning av försäljning per månad

Hej

Jag brukar samla all försäljning i verifikation  "Månadsrapport" i slutet av månaden. Och i denna månadsrapport har jag samlat intäkterna som rör kassan och korttransaktioner som går till företagskontot.

 

Undrar om jag gör rätt?

Ska 1580 vara här? Eller 1930? För att pengarna har kommit in i företagskontot.

 

1910 D 

3052 K  (försäljning varor 12%)

2621 K

1580 D

3052 K

2621 K

 

 

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

om jag förstår dig rätt tycker jag att du ska ha både 1580 och 1930 med - 1580 kommer vid månadsskiftet att innehålla transaktioner gjorda under månaden som ännu inte hunnit föras in på bankkontot. Då om du vill ha med alla transaktioner är det bäst att ha båda i rapporten. 

Är verifikationen rätt om jag bokför för Oktober?

 

 

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej @Behruz

Precis som @AnnicaL skriver så kan du ha både 1580 och 1930 med i din månadsrapporten. Det som betalats till ditt bankkonto visas på konto 1930 och konto 1580 innehåller transaktioner gjorda under månaden som ännu inte hunnit föras in på bankkontot. Konto 1910 - Kassakonto används för att registrera kontanta pengar, så har du fått pengar insatta på ditt företagskonto är 1930 korrekt att debitera istället.
Annars ser konteringen rätt ut. Du har däremot dubbla rader av kontona 3052 och 2621, det behöver inte vara felaktigt utan kan finnas en anledning till att du vill dela upp det på verifikationen. Men du kan också sammanställa hela summan på en rad per konto. 🙂 

 

Ha en fin måndag!
/My 


 

Hej My och tack för svaret!

 

En person som jobbade på företaget bokförde sammanställningen av försäljningar på ett visst sätt och nu försöker jag reda ut om hon gjorde rätt för att göra på samma sätt som hon. 

 

På kontoutdraget av företagskontot finns korttransaktioner, samt finns det en  månadsrapport (kvitto) där alla månadens försäljningar finns i totalt summa. Så hon bokförde först kvittot så här: 

1580 D 37187kr

3052 K 33202.68

2621 K 3984.32

Och sedan bokfördes det samtliga korttransaktioner för månaden som finns i kontoutdraget:

1930 D 32646 kr

1580 K 32464 kr Utan att dra av momsen.

Är allt det här rätt?

Jag förstår. 

 

Jag kan inte säga om siffrorna är korrekt eftersom jag inte har information om alla belopp eller ser din försäljning i stort men konteringen på verifikationerna är korrekta.

 
Det första verifikationen berättar är att ni har haft försäljning på totalt 37 187 kr, varav det dras 12% utgående moms. 12% moms på beloppet 37 187 blir 3984,32 kr vilket din kontering visar så det känns helt korrekt. Andra verifikationen visar själva inbetalningen till ditt företagskonto, konteringen är korrekt eftersom du bara ska boka bort fordran. Nu står det olika belopp på kontona men jag gissar att du bara snubblat på tangenterna, verifikationen visar i alla fall att du fått 32646/32464 kr inbetalt på ditt företagskonto. 

/My 

 

Anledningen till varför det står olika belopp på kontona är att i verifikation 2 så är korttransaktionerna, det har inte hunnit registreras alla överföringar för månaden i kontoutdraget och därför är det mindre summa än i verifikation 1, tror jag. Jag gissar att det är så men har kanske helt fel. 🙂