Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

fregul
MEDLEM

Särskild löneskatt på pensionsförsäkringar, när/var/hur bokar man

Hej, jag sitter med årsavstämning inför bokslut för 2023. Under året har jag betalat in totalt 11170 kr i pensionspremie och bokat beloppen som K1930/D7410. Ingenting annat har jag gjort med dessa belopp.

Jag ska nu bokföra detta så det blir rätt för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader. Vad jag förstår använder man 2514/7533 till detta. Men hur bokar/konterar man så det blir rätt? Och i vilken ordning gör man saker (årsavstämning - bokslut - årsredovisning - deklaration) med dessa poster?


Jag antar att det innebär att det blir en skatteskuld per 231231, och att man sedan deklarerar detta?

Jag skulle vara mycket tacksam om någon kan visa en stegvis uppställning över hur jag ska göra så det blir rätt. 

Jag bokför i Visma eEkonomi Smart och använder Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning till deklaration och årsredovisning.

Stort tack på förhand!

4 SVAR 4
fregul
MEDLEM

Hej, jag fick mail om att detta inlägg flyttats och att det skulle besvaras efter helgen. Så jag försökte mig på en egen lösning som jag tror är rätt. Tacksam om någon kan bekräfta detta nästa vecka.

Jag räknade ut skatten till 2 709,84 och gjorde en manuell verifikation D7533/K2514 på beloppet (i eEkonomiSmart).

I eEkonomi Deklaration/Årsredovisning under "Beräkna skatt" fliken "Underlag INK2" skrev jag in 11 170 på "Underlag för särskild löneskatt på pensionkostnader (1.4)". Då räknades skattebeloppet automatiskt ut, avrundat till 2 709. 

Jag hoppas det blev rätt så, bekräfta gärna. Kanske kan inlägget vara fler till hjälp med samma problem i framtiden 🙂 

Hej

Du har gjort det helt korrekt så har inte något att tillägga till detta. 

Ha en fortsatt fin dag
/Joachim

Perfekt info för mig också. Tack!

Så detta blir korrekt då?

Jag avsatte 40,000 till pensionsavsättning D-7410 K-1930

Jag bokade Särskild löneskatt enligt följande:

9,704 på D-7533 och K-2514

Då fick jag upp konto 2514 som skatteskuld i Balansräkningen

Jag lade in detta på INK2 så den slutliga skatten ökade med 9704.

 

 

Hej

Det är helt korrekt att den löneskatten du bokfört och redovisat ökar skatteskulden med 9 704. Så allt är helt korrekt.

/Joachim