Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus59
MEDLEM

Särskild löneskatt på tjänstepension

Hej.

I samband med mitt första verksamhetsår angav jag uppskattad vinst samt premier för tjänstepension. Skatteverket skickade då ett besked om hur mycket skatt jag skulle betala. Där angavs två belopp, ett för bolagsskatten och ett för tjänstepensionen. Därefter adderades dessa belopp och summan fördelades över 12 inbetalningar, benämt som preliminärskatt.

Så här bokförde jag dessa inbetalningar under mitt första verksamhetsår:
1930 K
1630 D
1630 K
2518 D

Själva premierna för tjänstepensionen bokförde jag så här:
1930 K
7412 D

Vid bokslutet visade det sig att företaget gått med vinst och jag angav beräknad bolagsskatt under 2512 K.

Nu när jag gör min INK2 så blir det fel under punkt 3.8 eftersom kostnaden för den särskilda löneskatten på tjänstepensionen inte kommer med.

Jag hittade följande länk:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/loneskatt-pa-pensionskostnader

* För att INK2 ska bli rätt, kan jag göra följande "kontering" för att det ska bli rätt?
2514 K
7533 D

* För min löpande bokföring, ska jag bokföra som tidigare fast med samma tillägg?
2514 K
7533 D

* Ska i så fall denna kontering göras då själva premien för tjänstepensionen betalas?

/ Magnus

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Man beräknar särskild löneskatt på pensionspremierna genom att multiplicera beloppet av betalda premier med 0,2426 och sedan bokför beräknad skatt på konto 2514 K mot 7533 D. Detta gör man i samband med årsbokslut. Underåret bokför man utbetalningar av premier  på konto 1930 K mot konto 7412 D.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Av samma anledning som man bör bokföra arbetsgivare avgifter när löner bokförs bör man bokföra löneskatten när pensionspremien betalas - då är kostnaderna bokförda i rätt period.
Mikael
Magnus59
MEDLEM

Hej Tatiana och Mikael. Tack för era svar. Nu får jag fundera på när jag ska bokföra kostnaden (då ni har lite olika svar angående detta) 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kostnaden för löneskatten uppstår när kostnaden för premien bokförs.
Alex__3
UTFORSKARE

Hej,

Fråga på samma tråd: Hur bokför man den totala särskilda löneskatten (för hela året) när den betalas till skattekontot? vilket konto ska nollas när beslut från skatteverket kommit eller när pengarna dragits från skattekontot så att säga (Efter att INK2 lämnats in och beslut kommit)? 

tänker att det kanske borde gå till såhär:

När särskilda löneskatten betalats till skattekontot:
1930 k 
1630 D

När skatteverket drar pengarna:

1630 K
xxxx D ? kan det vara 2514 som bör nollas?


Obs: jag kanske tänker helt fel, så ni får gärna rätta mig. 🙂 

Mvh
Alex
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du bokfört löneskatten:
Debet 7533 (exempelkonto)
Kredit 2514
Under året när du betalat premien ?

Då ska du debitera konto 2514 när skatteverket bokat upp skatten på skattekontot enligt slutskattebeskedet

Mikael
Alex__3
UTFORSKARE

Ja det har jag.

Okej tack för infon, det blir som jag skrev i så fall eller hur? 
dvs: 

1630: K
2514: D  

Mvh
Alex 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja