Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Balder Lee
MEDLEM

Semester

Hej!

Om semester är felbokad bör man göra självrättelse till skv eller räcker det att korrigera tills nästa år?

10 SVAR 10
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är en fråga du vänder dig direkt till skatteverket för svar på. Det bör påverka resultatet och därför bör du ha deras synpunkt över när det skall rättas till.

/Joachim

Hej de har ju sänkt resultatet men kommer höja nästa år.

Kan man fråga SKV anonymt tror du? Eller blir man brottsanmäld direkt?

Är det uppbokning i bokslut som fastställts? AB antar jag, eller?

Ja upobokning bokslut, FÅAB.

Beror ju helt på hur stort felet är. Skulle det vara en stor skattepåverkan så kan man ju tänka sig att rätta det i bolagets deklaration. Rent bokföringsmässigt så måste men då sedan rätta det i bokföringen året efter men utan skattepåverkan. Är det ett mindre fel och/eller ej så uppenbart så skulle jag rätta det året efter. Det blir ju ändå samma sak på sista raden.... Och om bolaget dessutom i bokslutet gjorde avsättning till periodiseringsfond, som då sänktes p.g.a den felaktiga semesteravsättningen, så kan ju själva skattefelet vara väldigt ringa.... 

Måste börja med att tacka för alla konstruktiva svar. Lite ovant i forum på internet.

Det är cirka 130 tkr ink sociala.

Ingen periodiseringsfond avsatt.

Vad är de värsta som kan hända om man korrigerar nästa år? 

Hej

Svårt att svara på då det beror på en mängd olika saker men det värsta som kan hända är att det anses som medvetet och att man då får rätta till det i efterhand och eventuellt drabbas av en straffavgift eller liknande.

Då det handlar om 130 tkr vilke tär en relativt stor summa så skulle jag rekommendera att rätta till det i rätt år rent deklarationsmässigt men göra rättningen i bokföringen året efter som AccountantfromHell_singland skrev i sitt senaste svar.

/Joachim

Straffavgift är ingen fara men vad mer kan hända tror du? Vad är liknande? 

Och tack för svar.

Hej

Det är som sagt svårt att svara på så här då det beror på hur det uppfattas av granskande myndighet. Det är i absolut värsta fall möjligt att det bedöms som ett medvetet och allvarligt fel, vilket kan leda till att det klassas som ett bokföringsbrott med fängelse som det strängaste straffet.

Jag rekommenderar att du kontaktar skatteverket och bolagsverket och ställer frågan till dem hur ni skall göra med detta och sedan följer deras råd/svar.

/Joachim

Men de är främst vid revision de kan uppdagas?

Oavsett så kontaktar jag dem imorgon.

Tack för svar!