Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Leyah Fashion
MEDLEM

Shopify Payments

Hej,

 

Undrar om någon vet hur jag gör när jag ska bokföra inbetalningen från Shopify Payments? Jag har en webshop och säg att jag sålde för 4 527kr varav 70,91 går automatiskt till shopify som betalningsavgift. Jag får alltså utbetalt 4456,09 på företagskonto. 

 

Skapar jag en faktura på beloppet som jag fått utbetalt eller på beloppet inkl avgift? Hur skall jag bokföra detta? Kan någon förklara steg för steg?

 

Kanske är busenkelt men jag är ny inom detta 🙂

Vore jätte tacksam!

 

14 SVAR 14
Joachim E
MODERATOR

Hej

Någon faktura behöver du inte skapa för den utbetalningen. Du kan får fram tillräckliga underlag på försäljningen från shopifys plattform.

Du bör hantera det på följande sätt.

1. Försäljningen bör inledningsvis bokföras på försäljningsdagen på detta sätt. Observera att de konton för försäljning och moms kan vara andra hos dig.
Du gör denna kontering via Bokföring < Verifikationer > Ny verifikation.



2. Insättningen du får in på företagskontot från shopify bokför du på följande sätt. I mitt exempel är avgiften momsfri. Kontrollera om den är momsbelagd eller momsfri innan du bokför insättningen.


Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim



 

Hej Joachim,

 

Tack för återkoppling. 

Om jag kör enligt kontantmetoden måste jag även bokföra försäljningen på försäljningsdagen eller räcker det om jag bokför endast när jag får in pengar på konto? 

 

Hej

Du bör bokföra det på försäljningsdagen oavsett bokföringsmetod. Detta för att du alltid skall få in försäljningen och momsen på rätt datum.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Har en följdfråga. Försöker göra samma sak. Den första summan är 4556, på andra raden 3621 och tredje 905. Har försökt räkna 25%moms fram och tillbaka för att få ihop hur jag ska skriva med min egna summa (299kr). Men jag får inte ihop det. Vad är det ni räknat på /av? 

Hej

Inte helt med på vad du menar med det du skriver om en egen summa (299kr) menar du köpt det privat av företaget.

/Joachim

Hej Joachim! Tack för alla dina svar på mina många frågor, uppskattar det verkligen ❤️ 

 

Det är en försäljning på 299kr. (25%moms)

Utbetalningen är på 293,47 efter Shopifys avgift.

 

Försökte göra som ovanstående bild men fick inte riktigt ihop vad jag skulle skriva i varje fält, jag försökte lägga på och minska med 25% eftersom jag antog att det moms som "skapat" de olika summorna i fälten.

 

Skulle du snälla kunna göra en likadan uppställning med min summa och skriva hur du får fram de olika summorna?

Ex. förstår jag inte av uppställningen ovan hur jag räknar ut samma summor med mina utbetalningar från Shopify. Jag förstår momssatsen men summorna stämmer inte med 25% i bilden. Därav min förvirring med hur jag ska göra. Vore verkligen toppen tusen, tusen tack ❤️ 

Hej

Absolut kommer två konteringar hur du dels hanterar försäljningen och sedan inbetalningen här

1. På försäljningsdatumet (inte insättningsdatumet) gör du denna kontering.

 

2. Insättningen bokför du sedan ett par dagar senare på detta sätt.



Hoppas detta gör att det löser sig för dig
Joachim

Vid återbetalning till kund 

Kan jag bokföra likadant fast tvärtom, att byta det som var kredit till debet och det som var debet till kredit? 

Hej

Du ska bokföra återbertalningen tvärtom dvs använda samma konton men vända på debet och kredit.

/Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hur kontrollerar man om avgiften är momsbelagd

Hej

Det bör framgå av ditt underlag (Faktura eller Kvitto) eller så vänder man sig till leverantören och hör efter med dem.

/Joachim

Okat tack. 

Jag har en till fråga! 

Jag använder Shopify och en kund köpte en produkt men vill inte ha den så jag gjorde en återbetalning, hur bokför jag den. skulle du kunna visa vilka konto. 

Antonia1
MEDLEM

Försöker göra likadant men när jag valt 1580 får jag inte upp rutorna under. Hur gör jag?

 

Ska båda stegen följas för att det ska bli korrekt?

Förlåt, förstod nu att det bara var att klicka på plusset.