Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Leyah Fashion
MEDLEM

Shopify Rabatt

Hej,

 

Kan någon förklara hur jag bokför steg för steg en försäljning från Shopify med rabattkod? Måste rabatten överhuvudtaget finnas med i bokföringen?

 

Säg att jag sålde en vara där ordinariepris var 799 kr. Rabatten var -25% alltså 799 - 199,75 kr + 49 kr i leverans = 648,25 kr 

Sen drar Shopify en avgift för betalningsmetod som är på 24,70 kr. Jag får alltså 623,55 kr utbetald i slutändan. Hur bokför jag detta smidigast? 

5 SVAR 5
Pamela J
MODERATOR

Hej Leyah Fashion,

 

Tack för din fråga.

Du behöver inte särredovisa rabatten i bokföringen men det kan ändå vara bra att göra det för att enkelt kunna se i resultatrapporten hur mycket man gett i rabatt. 

Det är svårt att ge ett generellt svar på hur du bokför händelsen enligt ditt exempel eftersom detta beror på flera faktorer som till exempel om du har försäljning enbart inom Sverige eller om detta gäller Drop shipping / OSS. Återkom gärna med mer detaljerad information kring försäljningen för att eventuellt kunna ge dig ett konteringsförslag. 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag! 

/Pamela

Hej,

 

Tack för återkoppling. 

Just detta exempel gäller försäljning inom Sverige. 

 

Har även haft en försäljning till Danmark, bokförs det på ett annat sätt då?

Hej

Själva försäljningen som sker via Shopify bokför du på följande sätt med svensk moms.

 

När försäljningen sker till Danmark så beror det på om försäljningen sker till ett företag eller till en privatperson. 
Är det till ett företag skall det inte redovisas någon moms men om det är till en privatperson så redovisas det som på bilden ovan.

Inbetalningen på företagskontot bokför du sedan från kassa och bankhändelser på följande sätt.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack för svar!! 

 

En fråga relaterat just till Avgift kortbetalning Webshop, när Shopify tar ut en avgift så får jag därefter ett underlag där det står att omvänd moms gäller. Alltså hur bokför jag detta för att det skall bli rätt? 

Nu har jag bokfört allting utan att lägga till någon omvänd moms. Kan jag på något sätt rätta till det i efterhand på alla mina verifikationer? 

Hej

Du kan korrigera dina konteringar där du har haft en avgift.

Du behöver lägga till en momskod och fördela moms. Visar med ett exempel på hur en avgift på 100 kr skall bokföras..
Observera att det inte är en komplett kontering utan den visar enbart raderna som påverkar avgiften.



Joachim