Hej!
Jag har bokfört kostnaden för min Shopify prenumeration och undrar helt enkelt om jag gjort korrekt. Verifikationen ser ut som följande:
2440 Leverantörsskulder - (kredit) 429,74kr
2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet - (debet) 107,44kr
2614 Utgående moms, omvänd betalningsskyldighet, 25 % - (kredit) 107,44kr
5420 Programvaror - (kredit) 429,74kr
Eftersom jag har valt faktureringsmetoden måste jag först bokföra det som en skuld först. Men det är svårt eftersom kostnaden dras direkt från bankkontot utan att någon faktura skickas före. Eller har jag tänkt fel? Betalningen är till Irland och det är ingen moms på fakturan, så det jag antog var att jag ska bokföra omvänd moms. Kostnaden var 39 euro, så jag tog den valutakurs det var datumet dem utfärdade fakturan och använde i verifikationen eftersom jag inte vet exakt vad som kommer dras från mitt konto. Sedan måste jag väl bokföra valutakursförändringen när fakturan väl betalas?
Mycket frågor på en gång, men jag får en känsla av att det blivit fel någonstans eller att jag helt enkelt tänkt fel.
Tack på förhand!
/Elliot
Löst! Gå till lösning.
Hej
Förutsatt att du lagt in momskoden 21 (25%) efter konto 5420 så är det korrekt.
Fördelningen av beloppen i debet och kredit på kontona du angett är helt korrekt men en momskod efter konto 5420 krävs för att momsredovisningen skall blir korrekt. Det är momskoderna som uppdaterar momsredovisningen rätt.
Konteringen skall se ut på detta sätt (Observera momskoden jag markerat).
/Joachim
Tusen tack!
Bokför programvaror med omvänd moms på ett eget konto, t ex 5421 och ha 5420 utan momskod för programvaror med moms köpta i Sverige.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.