Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Självfaktura från köpare

Hej, har fråga kring självfaktura från Actiway. Hur går man tillväga rent praktiskt?
Som jag förstått det ska självfaktura från köpare bokföras och behandlas som en vanligt kundfaktura.
Alltså att när självfakturan mottas ska den bokföras debet 15xx och kredit 30xx + 2611. Sen har jag också förstått det att säljare måste få denna i samma löpserie som övriga kundfakturor men det innebär alltså att jag ändå måste skapa upp en kundfaktura med självfakturan som underlag, eller har jag missförstått?

Hur ska detta bokföras och hantera detta rent praktiskt?

Bokföring enligt faktureringsmetoden, alltså moms ska registreras när tjänsten utförs. Bokföring sker i visma administration 1000.

EX:

5 januari kund erhållit t ex massage. Detta är även registrerat i wellnet/Actiway samt att kundfaktura skapas i visma på kunden som erhållit tjänsten.
Debet 1510 /kredit 30xx + 2611.

4 februari erhålls en självfaktura från Actiway. - vad gör jag här i detta läge?

5 mars erhålls betalning på BG från Actiway. - hur bokför jag detta?

Vore enormt tacksam för svar, detta förbryllar mig =/

12 SVAR 12
sivlai
MEDLEM

Har inte hittat något bra sätt att registrera detta på. I mitt fall är det inte så många självfakturor det rör sig om, så jag har valt ett konto som jag kallar självfakturering och så bokför jag dessa manuellt, ej över reskontra. Men du har helt rätt, den ska bokas som fordran i debet och utgående moms + försäljning i kredit.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar både Laila och Mikael.
men jag har ju redan skapat upp underlag i o m kundfaktura vid tillfället tjänsten utfördes. Om jag bokför utifrån självfaktura också blir det ju dubbel försäljning. eller menar du att jag ska boka kundfaktura som betald när jag får självfakturan och då skapa upp en ny faktura i visma med actiway som kund?

Laila hur gör du rent praktiskt, vill du förklara förfarandet från början till slut? vilket kontonummer har du valt för självfakturering? vill du ge ett praktiskt exempel?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontering direkt som verifikat registrering eller i din kundreskontra via fakturajournal
Debet 1510
Kredit 3051
Kredit 2611

Vid inbetalning
Debet 1930
Kredit  1510

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar både Laila och Mikael.
men jag har ju redan skapat upp underlag i o m kundfaktura vid tillfället tjänsten utfördes. Om jag bokför utifrån självfaktura också blir det ju dubbel försäljning. eller menar du att jag ska boka kundfaktura som betald när jag får självfakturan och då skapa upp en ny faktura i visma med actiway som kund?

Laila hur gör du rent praktiskt, vill du förklara förfarandet från början till slut? vilket kontonummer har du valt för självfakturering? vill du ge ett praktiskt exempel?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag utgår i mitt svar från att inget gjorts i förväg. Om du redan skapat ett underlag ska du inte bry dig om det första jag skriver utan bara det andra som avser inbetalningen

Debet 1930
Kredit 1510

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

haha... detta med att fråga i text. JAg tyckte jag var supertydlig i min frågeställning med att kundfaktura skapats i samband med att tjänsten utförts 🙂

Men det du beskriver godkänns inte av skatteverket. Jag pratade med idag och de menar att jag måste registrera momsen när jag får underlagen.
Självfakturan från Actiway inte när jag får inbetalningen från dem.
Fd medlem
Inte tillämpbar

menade skatteverket att du ska registrera momsen i feb när du får fakturan från Actiway, och inte när du gjort din egen (interna) faktura i Visma i januari?

isåfall skulle jag välja att vänta med att bokföra min faktura mer än preliminärt" (vad det nu heter i Visma Administration) dvs förbereda den och spara som "utkast" och när actiway faktura kommer så skulle jag lägga till den som bilaga och då boka upp korrekt belopp = vad du sålt för och kostnad för såld tjänst (10%) och resten är ju kundfordran. sedan när betalningen kommer så matchar det kundfordran.  Eller missförstår jag något?

VAd gäller deras faktureringsnummer så ska de ha en unik serie för dig - typ ditt kundnummer hos dem plus löpnummer. Men i mitt exempel så har du ditt faktura nummer i Visma.  Vet inte om det finns något med automatisk matchning av fakturor via banken och OCR som gör att det är bättre att göra annorlunda.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack för svar, så kommer vi att göra 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

När tycker du att jag föreslår att momsen registreras?
Du har ju redan gjort det när du skapade underlaget.
Det enda mitt svar nu visar är konteringen när du får betalt
Debet1930
Kredit 1510
Fd medlem
Inte tillämpbar

okej vi missförstår varandra, som sagt uttrycka sig och göra sig förstådd i text kan vara knepigt 🙂

De tar ju 10 % i provision/avgift och när de gör sin utbetalning till säljaren har de dragit av den summan och differensen bokas genom att debitera 30xx och 2611. Jag tolkade som att du menade att detta skulle göras i samband med utbetalningen. Skatteverket menar att detta ska göras i samband med att de skickar självfakturan.
men hur jag får ihop allt i bokföringsprogrammet är det som skapar förvirring.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det ska det men jag uppfattade inte att du skrev om något avdrag tidigare
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej såklart, det är inte självklart. jag förutsatte dumt nog att man visste hur en självfaktura från actiway såg ut.

Men nu förstår jag hur man ska gå tillväga 🙂

istället för att skapa kundfaktura vid tillfället kunden får massage skapas det i samband med att självfaktura erhålls från Actiway.

Tack för hjälpen!