Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lindblom
MEDLEM

Självfakturering, fakturanummer?

Hej,

 

jag har precis börjat fakturera timmar till en konsultmäklare som använder sig av självfakturering. Det går till som så att konsultmäklaren upprättar en faktura som jag får granska, jag tillhandahåller fakturanummer och sedan betalar de efter kredittiden.

 

Mitt mål är att:

1. Använda ett fakturanummer ur min löpande nummerserie utan att generera en extra pdf-faktura i Visma som knyts till verifikationen.

2. Knyta självfakturaunderlaget från kunden till verifikationen jag skapar

3. Få in allting under "kundfakturor" i Visma, så att betalning och uppföljning fungerar som vanligt.

 

I Visma eEkonomi kan man göra en reskontrabokning av fakturor enl.:

https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/accounting-journal-e...

Det ska, enl. länk, vara ett sätt att få in kundfakturor skapade utanför Visma i programmet. Eftersom jag där utgår ifrån en manuell verifikation kan jag även koppla bildunderlaget (självfakturan) till verifikationen.

 

Frågor:

  1. Om jag matar in nästkommande fakturanummer i min serie när jag skapar reskontrafakturan, är programmet då tillräckligt smart för att reservera det numret och stega upp nummerserien? Eller riskerar jag problem vid nästa vanliga fakturering?
  2. Finns det något bättre sätt att göra detta på?
1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

Det bästa sättet, tycker jag, är att lägga upp mäklaren som kund, ange gärna självfaktura i namnet. Skapa en faktura för varje självfaktura,  enklast med bara en artikel om konteringen inte ska separeras för olika rader. Kolla av att totalen blir exakt samma som på underlaget, lägg in en pdf av självfakturan som bilaga och bokför gm att skapa en pdf.

 

Du får alla fakturor i reskontran, kan lätt se alla underlag och kan matcha betalningen mot fakturan.