Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Självfakturering

Hej!

Jag har ett komplicerat läge som jag hoppas kunna få lite hjälp med. Skatteverket menar att jag ska självfakturera mina försäljningar. 

Jag säljer skor genom en förmedlingssida som heter StockX som inte ger ut vare sig kundinformation eller andra uppgifter och jag verkar inte kunna få något VAT numer av dem heller så jag måste få med momsen i min försäljning. 

Tar med ett exempel: 

Jag säljer ett par skor för 612 dollar (man väljer valuta på deras sida men svenska kronor finns inte så jag har valt dollar) 

Transaktionsavgift på 8 % blir 55,08

Payment avgift 3% blir 18,36

Frakt 11,50 

Jag är osäker på hur jag får in detta rätt på min självfaktura. Skulle vilja bara göra verifikat av det men det räcker nog inte som underlag. Och sist så ska det ju vara moms, är det 25% på transaktionsavgiften? Och payment avgiften blir det väl också moms på, det är ju inte en bank jag handlar med. Frakten ska väl också vara moms och blir det 6% på frakt då? 

Tacksam för svar!

/Pernilla

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Hej Pernilla, 

enligt min mening ska din självfaktura innehålla priset på skorna samt frakten (för det är väl ett fraktbelopp som kunden ska betala ?) och båda beloppen innehåller 25% moms om du inte vet att det är en export utanför EU som alltid är momsfri.

De avgifter du nämner dras väl av vid betalningen? Då är det kostnader för hanteringen och du bokför dem när du bokför betalning av fakturan. Du köper hanteringstjänsten av StockX som är ett USA-baserat företag såvitt jag kunnat se. Då ska det hanteras som inköp av en tjänst från land utanför EU med omvänd momsskyldighet, dvs du räknar ut momsen till 25% av kostnaden och bokför som både ingående och utgående moms på separata konton.  Om den frakt du nämner är kostnaden du debiteras av StockX hanterar du den på samma sätt som övriga avgifter - momsen är 25% på den också.

(Du kan också tänka på att det är dyrare för dig att ta emot en betalning i USD än i EUR så där kanske du ska tänka om) 

Lycka till! 

/Annica

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack Annica för ditt svar!

Detta hjälper mig jätte mycket!

Hälsningar

Pernilla

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Jag startade ett företag i somras som köper och säljer limiterade skor, en sida jag använder för försäljning är stockx. Jag har nu kommit till ett problem, nämligen att jag måste bokföra mina försäljningar. Nedan är ett exempel på en av mina försäljningar:

Försäljnings pris : 303 euro

Transaktions avgift : 27.27 euro

3% avgift : 9.09 euro

Frakt : 10 euro

Förtjänst : 256.64 euro

Jag är lite av en gröngöling när det kommer till bokföring, och är redigt borta när det kommer till hur detta ska bokföras. Skulle det vara möjligt att du kan hjälpa mig också? 

// Viktor

Hej Viktor!

Har du också fått information från Skatteverket att du ska självfakturera dina försäljningar? I så fall kanske du kan utgå från Annicas svar och även ta hjälp av vårt användartips Bokföra försäljning

Det viktigaste är dock att du börjar med att ta reda på om det är självfakturering som du ska tillämpa. 

Önskar dig en fin dag! /Tinna