Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Skapa momsdeklaration Storbritannien

Hej,

 

Jag kommer börja sälja produkter till privatkunder i Storbritannien. Produkterna tillverkas samt skickas inom Storbritannien och lämnar därmed inte landets gränser. Dock måste företaget momsregistreras i Storbritannien, och därmed måste jag även skicka in momsdeklaration digitals (MTD) för försäljningen som skett i landet.

 

Kan jag göra det via mitt bokföringsprogram i Visma och hur gör jag då?

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Sofia_12!

 

I våra produkter så går det endast att ha svenskregistrerade företag och det går inte att skapa en brittisk momsdeklaration.

 

När det gäller att ha ett företag som är momsregistrerat både i Sverige och i Storbritannien så finns det en del att tänka på, så det kan också vara bra att kontakta Skatteverket eller en redovisningskonsult om hur du ska tillämpa detta lagmässigt och bokföringsmässigt, så att allt blir rätt och riktigt för dig.

 

Önskar dig en fortsatt fin torsdag!

/Tinne

Hej!

 

Tack för svaret, men även om det inte går att "skapa" en momsdeklaration måste man väl ändå kunna få ut underlaget till att själv fylla i en? Jag hörde att Visma Administration har en koppling till Sharespine som gör det möjligt via sin OSS-funktion, men antar att den inte är tillgänglig för Visma eEkonomi? 

Hej!

 

Det går tyvärr inte att få ut något underlag till detta nej via programmet, så det man får göra är att antingen hålla koll på det via ett sidoordnat register alternativt så får man skapa egna intäkts- samt skuldkonton för att hålla koll via bokföringen vad man skall deklarera. Tex så kan man skapa skuldkonton för momsen inom kontogruppen 267X 268X eller 269X som är lediga konton i BAS kontoplanen. Intäktskontona bör vara ett för varuförsäljning och ett för tjänst då man vanligtvis behöver särredovisa detta. Dessa konton kan vara inom kontogruppen 311X som är ledigt. 

 

Gällande din fråga om Sharespine så kunde jag hitta i denna länken att eEkonomi har en integration till detta. Där finns det ett kontaktformulär för mer information kring detta om det är något som du var intresserad av. 

Ha det fint!

 

Josefine