Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Handy John
UTFORSKARE

Skatt/nätt faktura/köp verktyg - Enskild Firma med egna pengar

Hej!

Har enskild firma och nu använder min egen bankkonto för transaktioner.(väntar svar från banken med företagskonto)

1.Nu har jag betalt 2 gånger preliminär skatt som  står på skatteverkets mina sidor.

Hur bokför jag detta?  

2. Hur bokför jag betalningen för Företag Mobil bredband ?

3.Hur bokför jag första händelse(inköp av en verktyg på amazon.se i summan av 1500kr)

4.Jag tänkte köpa i framtiden verktyg och maskiner för att använda i företag, hur bokför jag det?

5. hur bokför jag arbetskläder om jag köper?

Just nu använder egen bankkonto.

Tack,

Mvh Ion

 

6 SVAR 6
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för dina frågor. 

 

1. Hur du bokför preliminär skatt/f-skatt kan du läsa om här. När man har en enskild firma så anses preliminär skatt/f-skatt vara privat precis som den slutliga skatten så därför bokförs den mot 2010 eller 2012 beroende på hur specifik man vill vara. 

 

2. Du kan bokföra bredbandskostnader mot ett 62XX konto, tex 6212 Mobiltelefon om det är för mobil. Här är det dock bra att läsa i denna vägledningen kring om att eventuell uttagsbeskattning kan ske vid privat användning av mobilen. 

 

3. Det kan du bokföra mot förbrukningsinventarier, 5410 i och med att det är en så pass låg summa. 

 

4. Här beror det på hur höga summor det handlar om och hur länge man förväntas kunna använda dem dvs hur lång livslängd de har. Mer om det och kriterier för det kan du läsa om här. Mot 5410 bokför man när det är belopp av mindre värde, under ett halvt prisbasbelopp, samt förväntas ha en ekonomisk livslängd på mindre än 3 år. I annat fall bokför man dem som tillgångar och gör planenliga avskrivningar vilket du kan läsa om här

 

5. Arbetskläder kan du bokföra mot tex 5480 Arbetskläder och skyddsmaterial, förutsatt att det är avdragsgillt. Detta beror på om det räknas som en skattefri förmån, vilket du kan läsa om här. Om de håller sig inom kraven för skattefri förmån så är det avdragsgillt, i annat fall så skall man förmånsbeskattas för detta om man tar kostnaden på företaget. 

 

Ha en fin helg!

Josefine

Det internet mobilbredband som jag använder genom router. 

Nu använder jag den när ska använda programmet, fakturera, svara på mailar, kolla att läsa och lära genom yrken och Visma! men den är använd hemma personlig också,.

 

Tack detsamma!

Ion

Hej Josefine!

Kan du hjälpa mig med att göra en faktura med

Byggmaterial kostnad 72 000 och 120 arbets timmar, 400kr inkl moms per timme, 15 % rabbat till kund och Rot på timmarna.

Tror det bokföringen för materials är : 2013 debit  72000

                                                                 35xx(vilken exakt?) kredit54000

                                                                 2611 kredit 18 000

hur man bokför timmarna`? eller man måste göra tillsammans med materialet ?total kostnad på fakturan ?

Fortfarande använder min privata konto. ingen svar från banken med företag konto.

tack

Ha en fin dag!

Ion

Hej igen!

 

Byggmaterialet skulle jag säga bör bokföras som en vidarefakturerad kostnad mot 35XX kontot, medan arbetstimmarna bör bokföras mot ett 30XX, tex 3041 för att visa att det är försäljning tjänst. Vilket konto exakt inom 35XX är upp till dig, men du kan söka i kontoplanen i eEkonomi och välja att klicka i visa inaktiva konton och se om du hittar något som passar dig. 

 

Om du gör själva fakturan i systemet så kan du dock inte göra minusrader när det är en ROT faktura då SKV inte accepterar minusrader i ansökan för ROT, så där får du istället göra som min kollega beskriver i denna tråden för att visa rabatten. 

 

Hur man skapar ROT fakturor i eEkonomi kan du läsa om här. Hur du sedan matchar fakturan när du fått betalt till ditt privata konto kan du läsa om här

Ha det bra!

 

Josefine

Hej Igen!

Jag har käpt lite verktyg/varor som ska användas av mig i framtiden, i December 2021, innan jag har börjat Enskild Firman

Jag  vill registrera köpet som 5410, men det går inte : Det finns inget räkenskapsår som innehåller datumet 2021-12-17. Vill du skapa ett nytt räkenskapsår nu?, när man trycker Skapa 2021-01-01 /2021-12-31 , kommer :Det gick inte att skapa året eftersom bokföringsperioden är låst.

hur registrerar jag varorna i firman? som inköp from mig som privat person?

Tack

Mvh Ion

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du menar att du köpt detta innan din enskilda firma var startad så kan du inte registrera dessa köp på det faktiska datumen du köpte dem, eftersom ditt företag inte existerade då. Istället så får du registrera dem som en egen insättningar och välja första dagen på ditt räkenskapsår. Så om du började med din enskilda firma tex 2022-01-01 så är det detta datum du får registrera köpen på som tidigast. Var uppmärksam på att man inte alltid får dra momsen på köp gjorda innan företaget startade, men det kan du läsa mer om här och här.  

 

I övrigt så bokför du det som de andra köp du gjort med privata pengar, dvs som egen insättning ( mot konto 2018 i kredit ) och lämpligt kostnadskonto i debet.

Ha det fint!


Josefine