Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rikardlandrin
MEDLEM

Skattefria utdelningar

Hej!

Har ett AB där jag tidigare tagit hjälp men ska i år försöka göra årsredovisningen ensam. Använder Visma Eekonomi och har fyllt i alla transaktioner.  Det mesta är ju skattepliktigt men äger lite aktier i ett onoterat bolag som delat ut pengar. Bokförde de 1940 debit 8112 kredit (kan behöva tänka om och ändra konto). Men eftersom bolaget inte är noterat så är det ju skattefritt. När jag fyllt i alla verifikationer, räknas det automatiskt in summan som är beskattningsbar och inte via kontogrupper? Eller måste jag manuellt räkna ihop alla beskattningsbara intäkter och räkna ut de skattefria separat? Eller hur avräknar man det på ett bra sätt så att det framgår för Skatteverket?

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej rikardlandrin,

 

Tack för din fråga.

 

Man behöver räkna ut de skattefria intäkterna separat och redovisa dessa i skattemässiga justeringar (INK2S) i fältet 4.5 i företagets deklaration. Om du t ex använder ett program för att göra årsredovisning och deklaration så brukar man redovisa det skattefria beloppet i 'Bokförda intäkter som inte ska tas upp'. 

Om det kvarstår någon fråga kring specifika funktioner i Visma eEkonomi rekommenderar jag att du slår en signal till programsupporten - https://vismaspcs.se/kontakta-oss.

 

Önskar dig en fin dag!

/Pamela