Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

tunepa
MEDLEM

Skattekonto - adderar från år till år

Hej

Jag bifogar två screenshot, 2 olika år, när jag ser på mitt skattekonto så adderas det för varje år dvs ingående saldo bara byggs på hela tiden (ska det verkligen vara så?), se exempel 2020 och 2021, ingående saldo för varje år ska väl vara 0, som det var 2017 när jag startade bokföringen

 

Det gör att mitt bankkonto inte stämmer med bokföringen

ena åretena åretandra åretandra året

 

22 SVAR 22
AnnicaL
CHAMPION

Du har ju inte bokfört de dragningar som görs från skattekontot, dvs moms, arbetsgivaravgifter, F-skatt, slutlig skatt mm. Dessa ska kreditera 1630. Du får gå igenom bokföringen och rätta hur dessa transaktioner bokförts för att få rätt saldo på 1630. 

jo moms, arbetsgivaravgifter etc bokförs via lönen, men kanske jag kan göra en enda manuell verifikation så ingående saldot är noll i början av året, vilket motkonto rekommenderas om jag ska kreditera 1630.

AnnicaL
CHAMPION

Moms bokförs på konto 2650 när du gör momsredovisningen, dvs när in- och utgående moms sammanförs vid månadens/kvartalets/årets slut. Men när du gör momsdeklarationen ska konto 2650 debiteras och 1630 krediteras (om det är momsskuld som ska betalas) för då övergår skulden till skattekontot. 

Samma med arbetsgivaravgift och innehållen skatt - de kontona krediteras vid lönekörningen men ska debiteras och 1630 krediteras när du gör arbetsgivardeklarationen. 

Hur ser dina konton 2650, 2710 och 2730/31 ut om du inte har fört över dessa belopp till 1630? 

 

jag har använt lönemodulen, trodde det gjordes automatiskt? Sedan har jag modulen årsavslut också så himla konstigt att inte den modulen gör nollställningen, jag har ju aldrig fått fel när jag gjort årsavslutet under alla år, så ett skumt fel på programmet?

När jag kikar längst ner utgående saldo på de konton du nämner i slutet av året är 

konto 2650 - utg saldo -185 547

konto 2710  utg saldo - 11 430

konto 2731 utg saldo - 25 136

Då krediterar jag dessa konton  (totalt 222 113) mot 1630 så ska det väl blir rätt

ingående saldo varje år på skattekontot ska alltså alltid vara noll?????

När jag kikar längst ner utgående saldo på de konton du nämner i slutet av året är 

konto 2650 - utg saldo -185 547

konto 2710  utg saldo - 11 430

konto 2731 utg saldo - 25 136

Då krediterar jag dessa konton  (totalt 222 113) mot 1630 så ska det väl blir rätt

ingående saldo varje år på skattekontot ska alltså alltid vara noll?????

AnnicaL
CHAMPION

De belopp som ska stå kvar på dessa konton ska avse momsskuld för november och december om du har månadsmoms (de förfaller i januari och februari och då bokas de mot 1630), källskatt och arbetsgivaravgift för löneutbetalning i december (som förfaller i januari och bokas bort då) . De belopp du skriver skulle kunna vara de beloppen så du kan inte bara skriva bort dem.

Och nej, saldot på konto 1630 ska vara exakt vad som står på skattekontot hos Skatteverket - den avstämningen är den första du bör göra! 

Hur har du tidigare bokfört momsdeklarationer och arbetsgivardeklarationer? 

Ok, jag betalade inte ut lön i december.  Jag har årsvis moms och har gjort min momsredovisning och jag ska få tillbaka pengar (antar den summan jag ska få tillbaka som ska stå som minus då på momskontot? måste det väl bli?) jag bifogar momsdeklaration så du kan se (jag har bokfört momsdeklarationer via ert program, skapat en rapport via bokföring och momsdeklaration, arbetsgivardeklaration har jag gjort i samband med löneutbetalning enligt er tråd i 3 steg (vissa år använde jag lönemodulen) plus arbetsdeklaration varje månad direkt till skatteverket

 

momsmoms

Hej

Enligt den momskontering du har bifogat så skall du betala in moms eftersom du har högre försäljningsmoms 2631 och 2611 än vad du har på ingående moms 2641. Så det är helt korrekt att du skall ha minus 33 570 på konto 2650 som då är en skuld till skatteverket.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack för svar, men jag har innestående på skattekontot 12 918 (31 december 2023), ska jag lägga till eller dra ifrån den summan, hur blir det ?(ursäkta kanske dum fråga)

Hej

Det innestående värdet på skattekontot skall du enbart ha som en positiv summa på konto 1630 i bokslutet 2023. Du gör inte något med momsen i bosslutet utan du skall ha kvar skulden fram tills dess att skatteverket drar momsen från skattekontot.

/Joachim

jag har haft lite problem med modulerna över åren, vissa år har jag använt och vissa gjort manuellt så nu ser det ut såhär på momskontot, ska jag göra en korrektionsverifikation så det blir rätt summa dvs minus kvar här på momskontot, tacksam för hjälp vilket konto D eller Kmomskontomomskonto

Hej Joachim, Hur fungerar bokföringsprogrammet egentligen, du skriver ovan att skulden på momskontot dras från mitt skattekonto, så i själva bokföringen behöver inte min skuld på 33570 var på själva momskontot utan det kan ligga på skattekontot  1630 (lite snurrigt här med alla kontona)

Hej

I bokslutet skall du ha skulder kvar på de konton som avser de olika skatterna. Kan vara konto 2510, 2650, 2710 och 2731 t ex beroende på vad det är för skatt det gäller.

Detta för att betalningen av skatter alltid sker i efterhand. Momsen t ex skall vara betald senast runt den 12;e februari året efter och då drar skatteverket summan för moms från ditt skattekonto.

För att ta ditt exempel med momsen.

2023-12-31 har du denna kontering gjord.

2641 Kredit 17 133,76
2631 Debet 29 953,16
2611 Debet 20 750
2650 Kredit 33 570
3740 Debet 0,60

Det innebör att du vid årsskifter har en momsskuld på 33 570 kr

Denna summa kommer sedan dras från ditt skattekonto i januari eller februari 2024

Då bokför man bort skulden och minskar saldot på 1630 samtidigt

1630 Skattekonto Kredit 33 570
2650 Debet 33 570

/Joachim

Toppensvar, tack! 

Iom jag haft så mycket krångel på skattekontot hängt kvar år efter år men nu fått hjälp att korrigera så undrar jag hur man tar reda på hur mycket skatt som kommer dras (dvs ej moms) 2024 så att jag kan se att det är rätt belopp finns kvar på kontot vid avslut 2023 (har inga löner i december och som sagt årsvis momsredovisning). Jag gjorde en preliminär deklaration i november 2023 som efterfrågades och då betalade skatteverket tillbaka till 1930 kontot (har aldrig varit med om detta förut, en ny rutin?)

Hej

Bolagsskatten för eventuellt överskott/vinst är 20,6 %. Så om du räknar ut vad 20,6 % av vinsten är och sedan drar av eventuell skatt du betalt in löpande under året så får du fram den ytterligare skatt som skall dras från skattekontot.

/Joachim

Hej!

Jag har deklaration/årsavslut modulen i visma eekonomi och fick höra att den räknar ut bolagsskatten och bokför den? Men om jag t.ex har 200 000 i vinst ska uträknade vinsten (20.6%) stämma med skattekontot 1630? 1630 står ju summan som jag hade 231231 på kontot, är det ett särskilt bolagskonto som 20.6 % av vinsten ska stå i? Om jag nu ska räkna ut den manuellt innan jag avslutar året

AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

skatten för 2023 ska inte hamna på 1630 ännu. I bokslutet bokförs den D8910 K2510 (skatteskuld). Först när skatten är fastställd av SKV och du fått ett beslut bokförs den D2510 K1630. 

Saldot på 1630 ska alltid motsvara vad saldot är hos SKV. 

Ok!  Hur ska jag kunna se föregående års deklarationer på konto 8910, verkar svårt att få fram de filerna, jag har nämligen haft problem med programmet att i konto 2510 har det adderats skatteskuld från år till år, jag trodde att deklaration/årsavslut modulen gjorde denna bokföring. 

AnnicaL
CHAMPION

Om du i boksluten har beräknat respektive års skattekostnad ska detta ha bokförts D8910 K2510 i det bokslutet. När du sedan får slutskattebeskedet från Skatteverket kontrollerar du om skatten stämmer med det beräknade beloppet från bokslutet. Om det gör det bokför du D2510 K1630 när slutskatten dras från skattekontot. Om det inte stämmer bokför du skillnaden på konto 8920 D om slutligt belopp är högre än din siffra från bokslutet, och K om det är mindre.