Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Viktor
MEDLEM

Skicka förseningsavgift & dröjsmålsränta

Hej!

 

Jag har en kund som är sen med betalning av en faktura och jag har tänkt skicka ut förseningsavgift och dröjsmålsränta och jag har 2 frågor kring förseningsavgift och dröjsmålsränta.

 

1. När ska jag göra det?

Ska jag skicka ut både förseningsavgift och dröjsmålsränta när originalfakturan är betald?

 

2. På vilken artikelkontering ska jag använda för förseningsavgiften?

Jag ser att det finns en artikelkontering som heter "Dröjsmålsränta" så det är inga problem men hur ska jag göra med förseningsavgiften?

 

Skärmavbild 2022-06-09 kl. 16.03.40.png

 

Tack på förhand!

 

Mvh, Viktor

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Du kan skicka förseningsavgiften separat eller samtidigt som dröjsmålsräntan det finns inget som reglerar detta förutom att fordran måste vara förfallen. Tänk på att man enbart får ta ut förseningsavgifter till bolag och att man då inte får ta ut några andra avgifter såsom inkassaoavgifter eller liknande. Du kan läsa mer om detta här

 

Vill du ha en artikel för förseningsavgiften så kan du skapa en egen via Inställningar - Artikelkontering. Normalt sätt så är förseningsavgifter inte momspliktig och kan bokföras mot ett 39XX konto. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack Josefine!

Perfekt då vet jag och jag vet om att förseningsavgift endast är mot företag och det är 450 kr och att då får man inte ta ut några andra avgifter som du nämner.

 

Tack för bra svar 😊