Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin L A
UTFORSKARE

Skillnad på konto 2893 och 2393?

Hej, Konto 2893 "Skulder till närstående personer, kortfristig del" är det konto jag har lärt mig att använda när vi har gjort inköp till AB med egna pengar. Men nu har jag hört att det finns andra som använder 2393 "Lån från närstående personer, långfristig del".

Vad har det för praktisk betydelse att använda det ena eller andra kontot? Det ena påverkar likviditeten och det andra soliditeten?

Vid bokslut, ska 2893 betalas ut eftersom det är kortfristigt? Eller föras över till 2393?

Tack igen för svar 🙂

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vilket konto du ska använda beror på när skulden ska regleras, är det inom ett år är det mycket riktigt 2893 du ska använda eftersom det då blir en kortfristig skuld. Ska skulden inte återbetalas inom ett år kan man istället använda 2393 då det istället blir en långfristig skuld. Till kortfristiga skulder brukar man räkna till exempel leverantörsskulder, personals intjänade semester och oftast checkräkningskredit. En långfristig skuld är oftast till exempel ett banklån med lång avbetalningstid.

Har man en långfristig skuld där delar av skulden ska amorteras inom det närmaste året ska man i årsbokslutet redovisa denna del som kortfristig skuld, den kan sedan återföras på det nya året. I ett förenklat årsbokslut behöver detta dock inte göras.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-08-02

KjellP
CHAMPION

Vilket konto du använder handlar om vilken tidsrymd du räknar med att låna ut pengarna.
Kortfristig del handlar om att lånet räknas att återbetalas inom ett år. Långfristigt lån blir det om du räknar med att pengarna ska stå kvar i företaget en längre tid.
Karin L A
UTFORSKARE

Tack för svar. Därmed tolkar jag det som att antingen:

  • bokar jag om summan från 2893 ==> 2393

    eller så

  • betalar jag ut summan

Eller är det så att den som gör bokslutet kommer att justera det?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Ja om det har blivit fel och du har råkat bokföra en långfristig skuld som kortfristig kan du boka om den, men om den som sagt beräknas att återbetalas inom ett år behöver du inte boka om den.

Tack för ett konkret svar. Bolaget har bokslut nu och givetvis vill jag att det ska stå rätt till med alla konton 🙂