Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Erika123
MEDLEM

Skuld inkommande följesedel

Vi använder oss av inkommande följesedlar för inleverans av varor sedan en tid tillbaka. Jag undrar vad inleveransen bokas mot? Att den bokas på konto 2995 vet jag, men vad är motbokningen? Kan inte hitta det i systemet och er support kunde inte svara. är det som finns på konto 2995 "skuld inkommande följesedel" kostnadsfört?

 

Tack för svar

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Det bokas in på lagerkontot  14xx

 

 

Tack. Då blir det alltså inte kostnadsfört förrän följesedeln plockas upp mot en leverantörsfaktura

AnnicaL
CHAMPION

Det blir kostnadsfört när varan säljs! Vid inleverans bokas D14xx K2995. Du bokför leverantörsfakturan D 4xxx K2440 genom att matcha den mot följesedeln. Lagerförändringen efter leverantörsfakturan bokförs D2995 K49xx. Då har du en tillgång i form av lagervaror och en leverantörsskuld, inget mera.

Kostnadskontona i klass 4 tar ut varandra i detta läge, först vid utfakturering blir det en reell kostnad som då ställs mot den fakturerade intäkten. 

 

 

Erika123
MEDLEM

Är utfakturering samma som kundfaktura? 

Hur bokförs utfaktureringen? Alltså på vilka konton?

Hej

Det stämmer att utfakturering och kundfakturering är samma sak. Hur det bokförs beror dock på en mängd olika saker. <


* Vad man säljer (Varor, Tjänster) 
* Vilken momssats är det som gäller. 
* Vilken bokföringsmetod man bokför enligt (Kontant eller faktureringsmetoden)
* Säljs det inom Sverige eller utomlands, 
* Påverkas Rot, Rut eller grön teknik, 
* Omvänd byggmoms

Det ovan är ett antal saker som påverkar. 

Så för att kunna svara på frågan behöver vi få mer  information om vad det är som säljs och vilken verksamhet som företaget har.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

 

Jo, det är jag medveten om. Det är kostnadskontona som jag är ute efter här. (Om vi bortser från moms, rut, varan säljs i Sverige, fakturerings metoden används. Varor säljs.)

I förra svaret så skrevs "Kostnadskontona i klass 4 tar ut varandra i detta läge, först vid utfakturering blir det en reell kostnad som då ställs mot den fakturerade intäkten"  Vilka kostnadskonton avses?

Hej

Om det gäller kundfakturering så skall du inte använda kostnadskonton alls utan intäktskonton. Ett konto i kontoklass 3 skall du använda. 

3051 Försäljning varor 25 % t ex om det ni säljer säljs med 25% moms.

/Joachim

 

AnnicaL
CHAMPION

Det jag avsåg i mitt svar var att leverantörsfakturan som bokförs på ett 4-konto möts av lagerförändringen på ett 49-konto - det uppstår inte en kostnad när varorna levereras in i lager. Först vid försäljningen, som intäktsförs på ett 3-konto, uppstår en kostnad då lagret minskar vilket då debiteras 49-kontot och krediteras lagerkontot.