Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TobeBj
UTFORSKARE

Slutlig skatt

Hej!

Jag har läst runt massor angående slutlig skatt  i aktiebolag. Jag har läst på detta forum och på flera andra ställen. Tyvärr så står det lite olika beroende på vart man läser. Och på flera ställen blandar de in konton som 2512 och 2518, dessa konton använder inte jag i Visma Eekonomi. Så i nuläget så känner jag mig väldigt osäker på detta med bokföring av slutlig skatt så jag förklarar här hur jag har gjort hitintills.

 

Jag startade driften av mitt företag 2022-06-20, jag valde att skicka in en nollad preliminär skattedeklaration då jag kände att det blev lättare så än att behöva gissa mig till preliminärskatten. I och med detta så fick jag som förväntat en kvarskatt för 2022 som drogs 2024-03-12.

   Det jag har bokfört hitintills för 2022 års skatt skedde ju delvis på automatik (på följande sätt) då jag har Visma Deklaration/Årsredovisning,  2510 K  8910 D.  Sen insättning av skatten för 2022 1930 K 2510 D.

Nu 03/12 har skatteverket dragit skatten som jag tidigare satt in på skattekontot och då har jag bokfört på följande sätt, 1630 K  2510 D. Förutom dessa 3 bokföringsposter för 2022 har jag inte gjort något mer. 

 

2023 års skatt är bokförd på följande sätt månadsvis. 

Inbetalning till skattekontot

1930 K  1630 D

Skatteverket drar pengarna från skattekontot

1630 K  2510 D

Vid Årsbokslutet/Deklaration

2510 K  8910 D

När skatten dras 2025-03-12 om jag har kvarskatt

1630 K  2510 D

 

Om jag något år får tillbaka på skatten har jag inte ens hunnit tänka på så det är lika bra jag frågar om det på en gång. Men jag antar att det ser ut på följande sätt. 

När pengarna kommer in på skattekontot 

2510 K  1630 D

När pengarna betalas ut till företagskontot

1630 K  1930 D

 

Ser det jag har skrivit ner korrekt ut eller har jag missat något mer som jag borde bokföra gällande bolagsskatten?

 

Tack på förhand. 

Med vänliga hälsningar Tobe

 

 

 

 

 

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det du har specificierat i frågan är helt korrekt så du kan följa detta när du bokför dina skatter och skattekontot.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack Joachim då kan jag sluta oroa mig. 

Tack så mycket för ditt svar.

 

Med vänliga hälsningar Tobe