Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MJKustom
MEDLEM

Swish, izettle, kunduppgifter etc

Hej!

Jag har en fundering som jag inte kan släppa riktigt.

Jag har tänkt börja använda mig utav iZettle och koppla det till eekonomi så det går snabbt och smidigt med min bokföring.

Men...enligt lag ska ju en verifikation innehålla diverse uppgifter, till exempel kundens uppgifter med namn, adress etc.

 

Exempel:

Jag säljer en vara via swish, kunden får kvitto via appen iZettle, därefter skickas inbetalningen till visma eekonomi, jag bokför och är klar.
Det är här mitt problem kommer, måste jag efter denna verifikation ändå skapa en ytterligare verifikation som hänvisar till den automatiskt inlagda verifikationen med kundens, mina uppgifer, etc etc för att följa bokföringslagen?

Hoppas ni förstår hur jag menar.

Om någon använder iZettle så förklara gärna erat tillvägagångssätt. 

 

mvh 

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

 

Grundregeln i bokföringslagen säger att räkenskapsinformationen som du tar emot från andra ska lagras i den form du får dem, vilket i ditt fall är iZettle. Därmed räcker det att du sparar dina underlag där, du ska inte behöva skapa en ytterligare verifikation i Visma eEkonomi. 

 

Ett tips är att kika på vår artikel Digital bokföring vs. papper där vi skriver om bland annat detta 🙂

 

 

Hoppas att det ska hjälpa dig. 

 

Önskar dig en trevlig helg! 

Amanda Nygren 

~Content producer, Byråområdet ~

 

 

 

hej och tack för svar!

Det jag har hängt upp mig på är sånt här när man googlar

 

  • när verifikationen har upprättats
  • när affärshändelsen har ägt rum
  • vad affärshändelsen avser
  • vilket belopp det gäller
  • vilka köpare och säljare som är inblandade
  • vilka dokument som har legat till grund för affärshändelsen och var originalhandlingarna förvaras (om den inte finns bland verifikationerna)
  • verifikationsnummer eller något annat identifikationstecken samt andra uppgifter som är nödvändiga för att man ska kunna sammankoppla verifikationen med den bokförda händelsen.

    Allt det där kan ju inte uppfyllas via en swishbetalning och izettle? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan inte göra ytterligare en verifikation i eEkonomi för då kommer det bli fel i din bokföring - jag tänker att det finns ju egentligen ingenting att bokföra mer. Så som jag ser det så har du alla underlag som krävs, i och med kvittot i iZettle och verifikationen i eEkonomi. 

 

Mvh Amanda 🙂

cForslind
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Får verifikationen för försäljningen som skapas i eEkonomi alltså inget bildunderlag? Jag tänker att man skulle vilja att kvittot från iZettle följde med till eEkonomi för att ha allt samlat på ett ställe ifall man får revision eller om man behöver reda ut någonting. Det är ju en av fördelarna med att ha bildunderlagen i eEkonomi, att allt finns på ett ställe och man inte behöver leta på flera ställen.

Hej,

Det är ingenting som finns i integrationen mellan Visma eEkonomi och Izettle idag och det är inte så mycket vi kan styra över från vår sida, utan jag rekommenderar att du hör med Izettle gällande en utvecklingsmöjlighet för detta. Till vidare får du hantera det manuellt även om det självklart alltid känns bäst att ha allt samlat på ett ställe. 

Trevlig helg! /Tinna