Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

A-Lantbruk
UTFORSKARE

Ta in inventarier i firman

Jag undrar hur jag ska bokföra ett par spannmålssilos som jag äger privat och vill stoppa in dom i firman. Jag har nyligen fått dom värderade till 84 200 Sek

Blir det rätt om jag gör såhär?

1220 Debet 84 200

2018 Kredit 84200

 

Och sen därefter lägga in dom som anläggningstillgångar med 5 års avskrivning.

 

Har jag tänkt rätt då?

Mvh

9 SVAR 9
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det bokföringsförslaget som du gav ser rimligt ut ja. Man kan även använda 2010 Eget kapital om man skulle vilja för att visa att man ökat det, men vill man visa att det är något som du har lagt in som insättning så blir 2018 utmärkt. En 5 års avskrivningsplan är också inom regelverket för enskilda firmor så det funkar fint.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej igen. Jag gjorde som jag skrev att jag la in det som egen insättning och sen la in som anläggningstillgång med avskrivning på 5 år. Men sen slog det mig, om jag gjort en egen insättning på 84 000 och sen även lägger in dom som anläggningstillgång med avskrivning 5 år. Blir det inte att jag typ skriver av dom 2 ggr då? Alltså om jag gör en egen insättning på 84 000 så kan jag väl också göra ett eget uttag på 84 000 utan att skatta. plus att jag sedan lägger avskrivning på samma. Blev det inte lita galet nu? Mvh

Nej då. Insättningen i form av tillgång blev just en tillgång. Motkontot blev då en "skuld" till dig. När du sedan tog ut dom pengarna så blev det en "amortering" av den "skulden". Inga konstigheter alls och just dom transaktionerna har inte påverkat resultatet över huvud taget utan bara balanskonton. Resultatet påverkas sedan genom avskrivningarna löpande genom åren. Lycka till och God Jul!

Tusen tack, och god jul😊

Intressant fråga och den väcker en fundering hos mig. Jag antar att du har en jordbruksfastighet? Räknas inte då dessa silos som byggnad? Och isf så undrar jag om dom verkligen kan säljas löst så att säga. Men jag antar att det även beror på hur stora dom är. 

En byggd maskinhall skulle du t.ex. inte kunna sälja över till bolaget utan att fysiskt flytta dom så vitt jag har lärt mig. Lite att fundera på...

Såhär Är det. Jag köpte dessa silos nedmonterade några år innan jag startade firman för jag tyckte det var bra pris och tänkte på framtiden. Jag är för tillfället arrendator och arrenderar av dödsboet efter min nyligen avlidne far. Så dessa silos är alltså nedmonterade och skall monteras i en redan befintlig ekonomibyggnad. Så det är inga fristående rundsilos t,ex. Utan öppna fyrkantssilos på ca 40 kubik styck.

Stämmer absolut att det är en jordbruksfastighet som dom skall monteras på.

Hejsan. I så fall så bör det inte vara några som helst problem att köpa in dom i AB. Även om det blir lite märkligt om dom monteras i en byggnad (som jag då förutsätter inte ägs av bolaget) och typ blir en del av den byggnaden.

Det är vanlig enskild firma jag har, inget AB. Byggnaderna vet jag inte hur det kommer bli med, arvsskifte är ju på gång snart och då kommer jag ju äga åtminstone 50% av byggnaderna. Men i nuläget ägs byggnaderna av dödsboet, och jag är ju dödsbodelägare till 50%.

Dom blir ju en del "i" byggnaden iallafall, sen vet jag inte om dom räknas som en del "av" byggnaden. Dom går ju lika lätt att montera ned igen som att montera upp. Men jag vet inte hur det blir exakt sådär🤷‍♂️

Jag kör på den där konteringen och hoppas på det bästa om någon frågar😁

Aha. Har helt missförstått dig och trott att du har AB. Då är det ju inga problem egentligen att ”köpa in” dom i firman. Blir initialt som en egen insättning. Möjligen lite varning då jag förstod det som att du inte blir ensam ägare till fastigheten. Sorry och lycka till.