Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

dawit A
MEDLEM

Ta med make/maka på tjänsteresa

Hej

 

Jag undrar lite kring tjänsteresor. Driver eget AB och tar ut lön. Min fru hjälper till en hel del med bokföring, planera verksamheten etc. Hon tar dock inte ut någon lön. Jag har tänkt expandera verksamheten och behöver göra en resa utomlands för att kolla in lokaler, efterfråga med lokala myndighetspersoner etc. Min fråga är om jag kan ta med frugan på resan och om det är avdragsgillt? Eller måste hon ha en anställning i verksamheten?

 

Tillägg, Frugan är styrelsesuppleant 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det kan vara bäst att höra av dig till Skatteverket för att få ett så korrekt svar som möjligt kring detta, då detta kan vara lite beroende på. Jag hittade denna länken hos Skatteverket som kanske kan hjälpa dig. Kanske att det finns någon annan användare i forumet som har gjort detta tidigare som kan svara på det, men jag vågar tyvärr inte ge dig ett konkret svar då det kan bli så fel om du skulle göra något som inte är okej enligt Skatteverket.

 

Ha det fint!

/ Josefine

En av dom viktigaste sakerna med en tjänsteresa är att man jobbar 6 timmar om dagen i snitt. Man skall då kunna bevisa det med t.ex. bokade möten eller annat. I ditt fall så är det då viktigt att frugan är med på dom mötena om det inte skall bli föremål för förmånsbeskattning av hennes del av resan. Vilken position hon har i bolaget eller om hon är anställd är kanske inte så viktig. Men om Skatteverket skulle granska och det är ett gift par som tillsammans åker utomlands, då ringer nog varningsklockorna. Och det får inte vara alltför nöjesbetonat. Ingår mat i boendet så reduceras traktamentet m.m. 

Men visst, med bra uppbokat och redovisat arbetsschema så finns det ju ändå 18 timmar över varje dygn till vila och/eller rekreation. Och observera att det är i snitt man skall jobba 6 timmar, så en fullbokad besöksdag på 12 timmar ger ju en dag ledigt liksom.. Men det finns som sagt lite att tänka på. Lycka till.