Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ta över AB från sambo

Hej!

Någon som vet alla steg man behöver göra för att ta över aktiebolag från sambo? Det måste vara enklaste möjliga "överföringen/bytet" då båda är överens och så. Finns inte några anställda osv utan bara aktikapital och alla papper skatter osv är i ordning.Det är själva pappersarbetet för bytet som är kvar.

 

Kortbeskrivning: En har drivit och en har varit suppleant men nu ska det vara ombyta roller.

Vad ska man tänka på och i vilken ordning? Kan man göra ändringen typ nu vid mitten av året 1a juli?

Tack på förhand!

MVH

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Vem äger aktierna och vem ska äga dessa framöver?

Ska du ta över aktierna från din sambo så blir det ett köp som görs. Detta ska uppdateras i aktieboken. Om det inte sker någon ägarförändring så är det endast nedan som behöver göras.

 

Därefter har man en extra bolagsstämma där man ändrar i styrelsen där protokollet ligger till grund för ändring hos Bolagsverket.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar!

 

Jag äger allt och sambon sitter som suppleant.  Tanken är att sambo ska äga allt och jag ska sitta som suppleant framöver. Så det är alltså helt enkelt ett byte pga ett projekt som gör att jag inte kan äga/driva bolag framöver typ. Behöver vi ändå köpeavtal eller går det som generationsskifte?

 

Finns andra saker att tänka på förutom att ändra namn överallt som för banken, SKV, Bolagsverket osv?

Du säljer dina aktier och ska redovisa det på din K10:a

Tänk på att ditt utdelningsutrymme försvinner och din sambo börjar om från noll. Finns det utrymme i eget kapital och likviditet så kan det vara lämpligt att ha en extra bolagsstämma och ge utdelning innan ni byter ägare på aktierna. Tänk på att ni behöver ha fram ett rättvisande resultat så här långt på räkenskapsåret för att med säkerhet fastställa att det finns utdelningsutrymme. Är resultatet negativt hittills i år så påverkar det eget kapital.

Ett köpeavtal är alltid bra att ha även om det är formalia, men avtalet ligger till grund för vad du erhåller i ersättning för dina aktier och vad din sambo får för anskaffningsvärde på sina.