Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

nestor
MEDLEM

Ta ut lön, betala skatt och egenavgifter

Hej, jag har några frågor gällande enskild firma. Om några månader har jag tänkt att driva företag på halvtid vid sidan av en anställning och därför för första gången ta ut lön från företaget och med det kommer en massa frågor.

 

1. Har jag förstått rätt att jag bokför min lön som eget uttag dvs 2013?

2. Eftersom jag inte gått med vinst förra året har jag nolltaxerat, och jag har ingen aning om hur det kommer att gå framåt heller, men jag vill gärna sätta av de pengar som ska till skatten varje månad så att jag vet hur mkt som är "mitt", kan man sätta ut olika summor varje månad eller måste jag ha en fast summa och sedan betala in under/överskott?

3. Egenavgifter, vart betalas de in och hur räknar jag ut hur mycket jag ska betala, och hur bokförs det?

4. Finns det nackdelar eller något att tänka på vad gäller att vara halvtidsanställd och ta ut lön från sitt egna företag samtidigt?

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Det är korrekt att du bokför uttaget på konto 2013. Hur mycket eller lite du tar ut spelar ingen roll för skatten, du skattar för vinsten som rörelsen genererar. 

Du kan variera uttagen hur du vill. 

Egenavgift betalar du på skattsedeln, så först när du deklarerar får du fram hur mycket skatt och egenavgifter du ska betala. 

 

Som komplettering till Annical svar - Om du får ett plusresultat tänk enkelt "1 kr till mig och 1 kr till skatten" dvs reservera 50 % så ligger du lite högt men bättre det än för lite men som precis som´Annical skrev om du tagit ut o kr eller hela vinsten spelar ingen roll för skattens storlek,

Tack för era svar 🙏