Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kristof0103
MEDLEM

Tentafråga

Firma Skruven har i början av år 2018 tillgångar på 200 tkr. Skulderna uppgår
samtidigt till 155 tkr. Under räkenskapsåret tar ägaren ut 100 tkr ur firman. Inga
ägarinsättningar har gjorts under året. Balansräkningen vid årets slut 2018 visar att
tillgångarna uppgår till 225 tkr och skulderna till 140 tkr.


Vad är årets resultat 2018 i firma Resultatberäkning?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag ser att jag svarat på en liknande fråga innan här som du kan läsa min förklaring över hur man skall tänka kring uträkningen. 

 

Men uträkningen av dessa siffror blir följande: 200 tkr - 155 tkr = 45 tkr eget kapital i början av året. Även i denna frågan ( precis som i den jag länkade ) så blir det lite konstigt då uttaget är större än vad det egna kapitalet är från början men uttaget gör att det blir 45 tkr - 100 tkr = - 55 tkr i eget kapital under året efter uttag och innan årets resultat. 

 

225 tkr - 140 tkr = 85 tkr i eget kapital i slutet av året. För att få det så behöver man ha 55 tkr + 85 tkr = 140 tkr som årets resultat.  Man kan också tänka så att du hade 45 tkr i eget kapital i början av året, du tog ut 100 tkr under året och har 85 tkr i slutet. Från 45 tkr till 85 tkr så är det ökning på 40 tkr, samt att du tagit ut 100 tkr. Detta blir 100 + 40 = 140 tkr i årets resultat. 

 

Ha det fint!

Josefine