Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

Tillåtet med lån till aktiebolag från ett ägande aktiebolag

Hej,

 

är det någon som vet om det är tillåtet att låta ett aktiebolag som äger 25% i ett annat aktiebolag att låna ut kapital på t.ex. 50 000 kr för att stötta möjligheten till en investering?

 

Tack på förhand!

//Adde

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Just lån från aktiebolag är ett mer komplicerat område, då finns lite olika förbud beroende på ägarförhållande och om bolaget ingår i den så kallade "förbjudna kretsen". Vid vissa tillfällen så är det okej att låna ut pengar till ett annat företag som man äger aktier i, men rekommenderar dig att kontakta antingen Skatteverket eller en jurist för mer information kring om detta är något som är okej i ditt fall eller inte. Här kan du läsa lite mer om vilka lån som är okej eller inte.

 

Du får gärna återkomma i tråden om du får något svar som skulle kunna hjälpa andra användare i forumet som har liknande funderingar.

 

Ha det fint!

Josefine

Tack @Josefine Johansson !

 

Fick följande svar från en kunnig i ämnet från ett renomerat bolag:

"Ägarbolagen står fritt att låna ut pengar till det samägda bolaget. Däremot kan det samägda bolaget inte hur som helst låna ut pengar till ägarbolagen."

 

Vad som är viktigt att ha i åtanke är att det råder annorlunda regler om det är ett koncernbolag där moderbolag äger dotterbolag, vilket inte var det som jag efterfrågade i den situationen jag frågade om.

 

Samt, det är alltid viktigt att själv säkerställa hur det kan förhålla sig i den egna givna situationen man står i och även om lagar och regler ändras.

 

Må gott!

//Adde