Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kronqvist
MEDLEM

Tillgodokvitto

Jag köpte en maskin till min firma som va trasig vid leverans. Jag lämnade tillbaka den för att få den lagad men det visar sig att den inte går att laga och därför har butiken gett mig ett tillgodokvitto på hela beloppet, som jag antingen kan använda i deras butik eller lösa in mot pengar... hur bokför jag detta. 
1. Hur bokför jag om jag väljer att ha det som ett tillgodo i butiken?

2. Hur bokför jag om jag väljer att lösa in det mot pengar? 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Om du väljer ett tillgodokvitto så bokör du det på följande sätt. Denna kontering läggs in som en manuellt inlagd kontering under :

Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation

1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer Debet (Tillgodovärdet)
54XX Kontot som du bokfört inköpet av den trasiga maskinen på) Kredit
2641 Ingående moms Kredit (Momsen på det tidigare inköpet)

Sedan är det viktigt att komma ihåg att bokföra bort tillgodot när det används så man minskar eller bokfört bort sitt tillgodohavande helt när man utnyttjar det.

2. Väljer du att lösa in det i pengar och får pengarna insatta på företagskontot så kommer det bli en kassa och bankhändelse.

Konteringen blir då snarlik men istället för 1684 så använder du kontot för bank. 1930 vanligtvis.

1930 bank debet (Tillgodovärdet)
54XX Kontot som du bokfört inköpet av den trasiga maskinen på) Kredit
2641 Ingående moms Kredit (Momsen på det tidigare inköpet)

Anledningen till att man använder kontot som man bokfört inköpet på och kontot för moms är för att när maskinen är returnerad så har du inte kvar någon kostnad för den längre så kosntaden vill man då bokföra bort.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim