Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin L A
UTFORSKARE

Tjänstepension - hur bokföra skatten?

Hej. Vi har också börjat med tjänstepension inom vårt AB. Vad jag undrar över är skatten på 24,26% som ska betalas först i samband med den slutliga skatten. Det har jag förstått. Men hur gör jag med pengarna tills vidare?

 

I en fråga och ett svar som jag hittat "Tjänstepension skatteklass T" från 2021-09-21-10 så svarar man att "Jag tycker absolut inte att du ska betala in den beräknade löneskatten till Skatteverket". Varför inte det?

 

Bakgrunden är att den vi anlitar för bokslutet har sagt att det enklaste är att vi för över pengarna till skattekontot. Med utbetalningsspärr. Att vi ska hoppa över att bokföra på kontona 7533 och 2514..... Eller har jag missuppfattat?

 

Är tacksam åter igen för ett klargörande. 

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Vill man ha ett rättvisande resultat löpande under året så tycker jag att man ska boka upp löneskatten i samband med att man bokföra premien. Jag brukar göra det på samma verifikat, dvs i samband med att jag bokar fakturan.

Du använder de konton som du har skrivit dvs debet 7533 och kredit 2514. Det här är alltså ingenting som redovisas löpande till Skatteverket. I samband med att man gör bokslut så gör man en korrekt beräkning av löneskatten och gör eventuellt en justering av det som man bokat upp löpande under året. Beloppet redovisas i bolagets deklaration INK2 och ligger med i slutlig skatt. 

Har ni inte tidigare haft tjänstepensionsförsäkring i bolaget så kan ni lämna in en preliminärdeklaration för att justera er F-skatt. Då ökas det belopp ni betalar in månadsvis i preliminärskatt. Jag ser ingen anledning till att ni ska göra en betalning månadsvis till skattekontot på detta. Är bättre att göra deklarationen i god tid och istället göra en fyllnadsinbetalning till skattekontot om inte preliminärskatten räcker till både bolagsskatt och löneskatt.

 

//Carina

MSchenk
MEDLEM

En följdfråga: vid bokslut behöver jag inte göra justeringar och jag har deklarerad beloppet i underlag INK2. Ska man sen bokföra något mer? T.ex. när har fått slutskattebesked?

Hej

Personligen så tycker jag att den särskilda löneskatten bör bokföras upp i samband vid varje inbetalning av pension. Kostnaden bokförs på konto 7533 i debet och skatten på konto 2514 Beräknad särskild löneskatt för pensioner i kredit. Man får en mer rättvis bild av kostnaden och vad man senare skall betala i i skatt genom att bokföra detta löpande.

 Däremot så behöver du inte betala in denna skatten löpande om man inte själv vill. Vill man betala in det löpande så sätter man in summan på skattekontot med en återbetalningsspärr som någon skrev tidigare.

Det vanligaste sättet att hantera den på är att redovisa och betala in den i samband med att årets skattekostnad bokförs och betalas. I samband med att årets skattekosntad bokförs så nollas de löpande konton man har bokfört skatt på (2512 - 2518) och det läggs över en total skuld eller fordran på konto 2510. Det innebör att den särskilda löneskatten läggs ihop med den vanliga F-skatten och blir en total skatteskuld i slutet av året.

När det gäller följdfrågan så kommer det komma upp två poster på ert kontoutdrag från skatteverket längre fram. En post som kallsas slutlig skatt och eventuellt en post som heter tillgodoförd debiterad preliminärskatt. Dessa två poster skall då bokföras mot konto 2510. Det kan dock dröja ett bra tag innan dessa två poster registreras på skattekontot. Det är först när de är med på kontoutdrtaget som de skall bokföras.

Hoppas detta svar gjorde det något klarare. Har du fler frågor gällande detta är du välkommen att återkomma.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim