Hej!
Har en fråga om bokföring för tjänstepension, och då specifikt vid årets slut. Tycker redovisningsfirman bokfört lite konstigt...
Månadspremierna för tjänstepension har bokförts på 7412 - Premier för individuella pens.försäkringar samt löneskatt bokförts korrekt.
Så det är inga konstigheter, men vid årets slut har totalbeloppet för året bokats på 7412 i Kredit och i stället bokats i Debet på 1820 - Obligationer.
Är det verkligen rätt att boka om till 1820?
En tjänstepension känns ju inte som en kortsiktig fordran direkt och ska man omboka en pension vid årets slut?
Mer info om tjänstepensionen om reglerna varierar för olika typer av tjänstepensioner.
Handelsbankens tjänstepension - Företagarplan
Försäkringstagare är bolaget och Försäkrad är en person.
Tack på förhand
Monica
Hej,
Håller med dig om att det verkar vara en väldigt konstig bokning. Inbetalning till tjänstepension är ju en premie och själva pensionen ska sedan betalas ut av det företag där tjänstepensionen är tecknad. Det ska därför inte ligga som en fordran i bokslutet utan är rakt av en kostnad i företaget och därmed också påverka resultat och skatt. Det finns ju regler för hur mycket man kan betala in i pensionspremie i förhållande till företagarens uttagna lön. Har för mig att man kan utgå från årets lön eller fg års lön. I de fall man betalat in för hög premie så ska i så fall den delen som överstiger inte vara avdragsgill i skatteberäkning, men ändå en kostnad i företag.
Hade varit väldigt intressant att höra tanken bakom den bokningen. Har du ställt frågan till den som hjälpt dig med bokslutet?
Kan det vara aktuellt att rätta i tidigare inlämnade inkomstdeklarationer för bolaget?
//Carina
Hej!
Tack för ditt svar! Har ställt frågan, lite snabbt, till redovisningsbyrån när vi pratade om en annan sak, och hon svarade då att det skulle göras i denna typ av tjänstepension. Personen är ägare i bolaget som "äger" pensionen. Spelar det någon roll?
Men kanske får jag fråga henne om var hon hittat informationen om att det ska göras på det sätt som hon bokfört.
Vänliga hälsningar
Monica
Hej,
Tycker du ska kontakta Handelsbanken Tjänstepension och fråga dem, men det är ytterst ovanligt att man tecknar något annat än en ren tjänstepensionsförsäkring. Att personen är ägare i bolaget har ingen betydelse, det är fortfarande en tjänstepensionsförsäkring.
Kan redovisningskonsulten förväxlat tjänstepensionsförsäkringen med en kapitalförsäkring?
//Carina
Hej igen Carina,
Bra att du sa det, finns även en kapitalförsäkring i bolaget, som det satts av till. 1385 - Svenska kapitalförsäkringar.
Ska man omboka detta?
Vänliga hälsningar
Monica
Monica,
Det är svårt att svara på utan att se hur det ser ut i din redovisning och även hur avtalet ser ut med Handelsbankens tjänstepension.
Så som du förklarar så känns det i alla fall väldigt konstigt hanterat.
Börja med ett samtal till Handelsbanken för att säkerställa vad det är för premier som betalas och vem som ska ansvara för utbetalningen av själva pensionen.
Kapitalförsäkringar är väldigt ovanligt att man har, men jag har snubblat över någon enstaka sådan under min tid.
//Carina
Hej igen Monica,
Nu satte du igång min hjärna 😉, svårt att släppa.
Om det rör sig om en kapitalförsäkring som ska vara till framtida pension så ska man inte redovisa löneskatt på det i samband med avsättning utan det ska först hanteras när pensionen betalas ut, om jag nu tolkar texten rätt (har läst lite på FAR Online).
Det verkar ju som du har redovisat underlag för löneskatt i deklarationen.
//Carina
Hej igen,
Har kollat med sambon och det är inte en direktpension, utan en ren kapitalförsäkring.
Ska kontakta Handelsbanken LIV som vi har denna tjänstepension hos och se om det är något speciellt med denna. Ska försöka komma ihåg att svara här vad de svarar.
Vänliga hälsingar
Monica
Hej,
Om det är en ren kapitalförsäkring så är det inget som man ska betala löneskatt på. Om det är deklarerat som underlag för löneskatt i deklarationerna så ska ni absolut lämna in nya inkomstdeklarationer och begära omtaxering så att ni får tillbaka löneskatten som är betald.
Kapitalförsäkringar är lite annorlunda hantering på i bokföringen och kan variera beroende på om det endast ska vara en ren kapitalförsäkring eller om den ska vara för framtida pensioner.
Önskar dig en fin vecka @Monica_T
//Carina
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.