Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Totalt avsatt i periodiseringsfond

Hej! en fråga jag funderar på, hoppas nån kan hjälpa, jag använder visma enskild firma men den här frågan är väl mer allmän, när man gör en periodisering av "vinst" vid bokslut, detta hamnar i en periodiseringsfond som jag förståt det, vissa år har man "tagit" tillbaka periodisering och vissa år periodiserar jag, hur vet jag hur mycket som ligger periodserat just nu? i systemet står  det högsta möjliga återföring från periodiseringsfond xxxxx kr, men är det totalt jag har periodiserat genom åren som inte är skattat på eller kan det vara en högre summa? och isåfall vart tar jag reda på den?

hoppas nån förstår min något luddiga fråga och kan ge mig svar 🙂

 

tack på förhand

 

 

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Endera väntar du tills 16 mars då Skatteverket öppnar för Inkomstdeklaration 1. I underlagen som förtrycks finns en förteckning över vilka belopp som avsatts respektive återtagits per år. Här ser du också hur mycket som maximalt kan återföras.

 

Lite krångligare men görbart är att gå in på Skatteverket och Mina sidor och gå igenom inlämnade deklarationer och NE-bilagan

 

Men som sagt 16 mars får du allt förtryckt i deklarationsunderlagen.

 

MVH

RoffaK

Jag gissar att du bytt program från Visma Enskild firma till Visma eEkonomi? Jag är inte säker på att periodiseringsfonderna du satt av i det gamla programmet kommer med automatik över till deklarationsdelen i eEkonomi. Så jag föreslår också som Roffakab att du avvaktar till deklarationen från skatteverket kommer alternativt själv går igenom gamla deklarationer. 

 

Mitt tips är att undvika periodiseringsfonder om du inte har full koll på vad som ligger där. Risken är att du bygger upp en rejäl skatteskuld. 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100