Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma__30
UTFORSKARE

Transaktion mellan moder- & dotterbolag

Hej!

Vi har ett moderbolag som äger fastigheter och sedan årsskiftet har vi ett dotterbolag som ska ha hand om alla kostnader och intäkter i dessa fastigheter. 

Lånen står på modern och för att modern ska kunna få in pengar att betala dessa lån har vi ett avtal mellan moder och dotter om att dottern ska göra en överföring månadsvis till modern. 

Nu är frågan - hur bokför jag detta? Är det ens rätt att göra så här, eller behöver modern skicka en faktura till dottern (vill helst slippa detta då det blir en massa extra hantering)

Pengarna in till modern ska ju rakt av användas att betala av lånen.

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Tyvärr är den frågan inte så lätt att besvara rakt av. Man behöver nog se helheten i ett större perspektiv. Frågan är ju om ersättningen som betalas över till moderbolaget är en ersättning för något och om det i så fall är en momspliktig ersättning.

Extra viktigt att verkligen ha rätt grepp om momsfrågorna när det rör sig om fastigheter. Momsfel kan bli en dyr historia.

Tack för snabbt svar - känns som ett samtal med revisorn kan passa bra 🙂

Låter som en bra idé 🙂 

Hej igen, 

Har nu fått svar från revisor att jag ska boka upp detta som ett lån mellan bolagen.  Kom på sedan att jag behöver ju ett motkonto. I vanliga fall när det handlar om lån mellan bolag så är det ju fysiska pengar som byter konto. I detta fall är det ju endast en bokföringsteknisk fråga och jag har lagt upp ett konto för lån till dotterbolag. Men vad använder jag för motkonto i första bokningen?

Detta konto + ränteintäkt ska jag sedan boka bort mot vid varje inbetalning, då är motkontot banken.

 

Hej Emma,

Tycker det är bäst om du stämmer av även kontoval med din revisorn nu när hon ändå är insatt i transaktionen. Känner mig inte helt säker på vad jag ska rekommendera dig. 

Hoppas ni löser det tillsammans. /Tinna