Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Awdhesh
MEDLEM

Transportsytelse faktura

Hej,

Jag fått en faktura från transportsystelsen, jag undrar hur jag ska bokföra den korrekt? Jag har använt 2440.

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Vad avser fakturan för något dvs vad är det du skall betala för?

/Joachim

Awdhesh
MEDLEM

Det avser fordonskatt på en flakbil VW transporter. 

Hej

Fordonsskatt skall du bokföra på konto 5622 försäkring och skatt lastbilar.

Du behöver skapa konto 5622 i kontoplanen.

Inställlningar > Kontoplan > Nytt konto

/Joachim

Awdhesh
MEDLEM

Tack för snabbt återkoppling, jag tänkte forsätta med en annan fråga i samma tråd här.

Hur bokför man ett faktura för ett långfristig lån, är det en leverantör skuld (2240) och ska bokföras mot 1930? Samt hur ska räntan bokföras?

Dessutom en till fråga:

Hur bokför man en leverantörs faktura som avser hjälp av bokföring, är ett 2240 mot lego arbete?

Hej

Långfristig lån skall inte bokföras mot konto 2440. Du använder istället t ex konto 2350 .

Så om du tar ett lån på 50 000 som sätts in på ditt företagskonto så blir konteringen på detta sätt

1930 Debet 50 000
2350 Kredit 50 000

När du sedan amorterar på lånet så skall en amortinerg på 2 500 kr med en ränta på 250 kr bokföras på detta sätt

1930 kredit 2 750
2350 Debet 2 500
8410 Debet 250

På så sätt minskar lånet på 2350 och en kostnad för räntan bokförs upp.

En faktura som avser hjälp med boköring bokför du på följande sätt

2440 Kredit
6530 Debet
2641 Debet

Joachim

Awdhesh
MEDLEM

Hej Joachim,

Tack för snabbt återkoppling. Jag har en till fråga som jag forsätter i samma tråd.

Faktura från kreditkort bokför jag på följande sätt:

2440 - Kredit

2890 - Debit.

Men hur blir det med momsen? Den kommer inte med i fakturan? Det är separata kvitton för olika transationer som tillsamans blir en faktura från kreditkortet. Men momsen tas inte med i beräkningen.

Hej

Förmodar att du inte tidigare har bokfört upp dina kvitton när du använt kreditkortet. 

Skall du bokföra transaktioner på ett kreditkort som du får betalt för i efterhand så skall du hantera det som i vårt bokföringstips som jag bifogar nedan.

Bokföra inköp med kreditkort

/Joachim