- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Tror jag betalat för mycket moms!
Hej. Jag håller på att göra en årsavstämning och jag tror jag betalat in för mycket moms, men när jag kollar mitt skattekonto har jag 138 kr +. Jag fick inte 4274 kr utbetalt från skatteverket och jag har tydligen valt att låta det ligga kvar på skattekontot. Hur gör jag för att få det att stämma eller kan jag låta det vara som det är?
Jag är väldigt tacksam för omgående hjälp.
Med Vänliga Hälsningar
Thomas
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hejsan!
- Berätta för mig hur du löpande under året arbetat med skattekontot, konto 1630, det framgår inte här.
- Hur ofta stämmer du av konto 1630 med Skatteverkets siffror?
- När vi ändå håller på, hur bokar du preliminärskatten varje månad?
I och med att man inte ser alla bokningar som gjorts på Skatteverkets kontoutdrag från maj månad -24 så går det inte att se hur de bokat det hela.
Mvh Lena
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej. Jag glömde säga att det är en enskild firma och därmed är kontot 1630 inte aktuellt. Jag använder 2012 och allt bokas där.
Mvh
Thomas
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det viktiga är att konto 2650 där du har momsen liggandes efter momsredovisningarna är gjorda och inbetalningarna bokförda stämmer.
Så frågan är om saldot på 2650 är korrekt i din bokföring.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Perfekt att veta att du jobbar mot 2012.
Hur ofta stämmer du av alla inblandade konton?
Dessa måste klockrent matcha verkligheten; det som är uppgivit till Skatteverket.
Mvh Lena
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Ok det ser ut som återbetalningen av de 4 274 aldrig har bokförts utan blev sittandes på skattekontot.
Gör i så fall en manuellt inlagd verifikation på följande sätt.
Datum = 2024-05-02
Text = Återbetald moms
2012 debet 4 274
2650 Kredit 4 274
Då kommer saldot på 2650 stämma med momsredovisningen som gäller okt - dec 2024
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej. Stort tack. Nu stämmer momsredovisningen och saldot är 0 kr
MVH
Thomas
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hur ser kontot 2012 ut, är kontosaldot 138 kr som hos Skatteverket?
Mvh Lena
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Då detta gäller en enskild firma så behöver konto 2012 inte stämma med saldot på skattekontot. Detta för att det kan blandas privata och företagsrelaterade poster på skattekontot. Det privata behöver inte bokföras. Det viktiga är att saldot på kontona för respektive skatt t ex 2650 stämmer i bokföringen.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joachim och tack för svar. Jag har i nuläget ett saldo på 4274 kr efter att jag betalat in momsen för okt-nov-24 i februari 2025. Se bilder på konto 2650. Ska saldot vara 0 kr eller kan jag rätta till det vid nästa redovisning av moms?
MVh
Mvh
Thomas
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hejsan!
Frågan är följande: Eftersom man ser, att Skatteverket i maj förra året har lagt in den överskjutande momsen på skattekontot - i ditt fall 2012 - så ska alltså momsen 2650 vara noll.
I och med att momsen ligger där hos Skatteverket i debet i maj så skulle alltså momsen ha bokats 2024-05-12 mot 2012: D2012 / K2650.
Om du per 240512 bokar upp D2012 / 4.274,00 / K2650, hur blir då kontoställningen på 2012?
Mvh Lena
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen, Thomas!
Jag tror du behöver hjälp med avstämningarna och jag är rätt van att göra det, det är mitt jobb. När det gäller skatterna, är det de viktigaste postern att få att stämma. Det ihop med bankkontot gör 90% av bokföringen. Jag har en magkänsla av att du kan behöva reda ut det här och jag har gjort et här i över 30 år, så jag är van. Hör av dig ifall du behöver hjälp.
Mvh Lena