Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
atlas776
NY MEDLEM

Re: Upparbetad men ej fakturerat av bokföringsbyrå - eEkonomi

Jag har ännu inte låst perioden ifråga. Så jag tänkte lägga återföringen på första dagen det nya året (2018-04-01).

Är det risk att jag sen måste skicka in en ny momsrapport för perioden?
atlas776
NY MEDLEM

ok, men faktum är att jag normalt använder 3041 för intäkter på just en sån faktura. Då kanske det är fint att köra den upparbetade intäkten på 3041 också?
mikael pettersson
NY MEDLEM

Du bör undvika att använda 3041 för just den upparbetade intäkten efdtersom du inte redivosar moms på den intäkten förrän du skickar din ordinarie faktura

Jag använder konto i klass 37XX med sru kod 7410 - ingen momskoppling - och benämner det Periodiserade intäkter, det hamnar då rätt i både årsedovisning och inkomstdeklaration.

Mikael

Intäkten blir ju korrekt under perioden rent resultatmässigt och rent momsmässigt så har du redan redovisat korrekt så någon ny momsredovisning borde inte vara aktuell.

Mitt tips är att ta bort momskoden på konto 3041 när du vänder tillbaka posten i detta fallet. Annars kommer det komma med i kommande momsrapport.

Framöver kan du gott använda ett annat konto för periodisering av intäkter, förslagsvis 3049 som du föreslår ovan.

Mvh
Lovisa
atlas776
NY MEDLEM

Tack Lovisa! Ändrar momskoden gör jag alltså efter att ha skapat den omvända posten (verifikationen) genom att klicka på "Åtgärder" och sen "korrigera momskod"?

Ja, precis!