Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Upplupen intäkt lägre än väntat

I slutet av verksamhetsåret 2022 gjorde mitt handelsbolag (som bokför med kontantmetoden) en annonsintäkt från ett annat EU-land, som vi där och då uppskattade till 3000 kr, men som vi inte hann fakturera innan året var slut. Vi bokförde den därför som en upplupen intäkt, och har även tagit upp den i periodiska sammanställningar och vår momsdeklaration.

Nu under 2023 har vi fakturerat och fått betalt, med av olika skäl så justerades priset ner till 2500 kr, och jag funderar på hur vi ska bokföra det. De 2500 kronorna vi fick i slutändan borde kunna bokföras som nedan, men jag är osäker på vad vi ska göra med differensen på 500 kr som vi aldrig fick.

DebetKredit
1930 - Företagskonto 2500 
1790 - Upplupna intäkter 2500

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Det är fullt normalt att den upplupna intäkten/kostnaden man hanterar i bokslutet inte stämmer helt med vad som sedan blir verklighet. Det bästa är att man inte hanterar den upplupna intäkten i samband med betalningen, utan att man istället bokför detta som vanligt och gör en separat verifikation i det nya året där man spegelvänder den verifikation man gjorde i bokslutet. Detta för att allt skall bli korrekt med tex eventuell moms och för att det skall bli enklare att följa. Här kan du läsa om hur du kan hantera detta. 

Så ok man tar ett exempel med dina siffror, så hade det blivit följande steg:

2022:

1790 med 3 000 i debet

3XXX med 3 000 i kredit

2023:

1930 med 2 500 i debet

3XXX med 2 500 i kredit

2023:

1790 med 3 000 i kredit

3XXX med 3 000 i debet

På så sätt så kommer det jämna ut sig, eftersom i 2022 så redovisade du en intäkt på 3 000 och i 2023 så redovisar du en krediterad intäkt på 500 vilket totalt sätt blir 2 500. 

Jag rekommenderar dig dock att kontrollera med Skatteverket hur du skall hantera det i periodiska sammanställningen, eftersom du redovisade en upplupen intäkt som nu är fastställd. När det gäller upplupna intäkter med momsredovisning svensk försäljning så redovisar man inte moms på detta förrän när man fakturerar/betalar eftersom man enligt momslagen inte har rätt att redovisa det förrän det är fastställt och antingen fakturerat eller betalt beroende på bokföringsform. Jag kan tyvärr inte hitta någon vägledning vad som gäller försäljning utanför Sverige, men med tanke på att man skall redovisa enligt fakturadatumet gällande försäljningen i periodiska sammanställningen så bör du nog kontrollera att den upplupna intäkten verkligen skulle redovisats då eller om den skulle redovisats nu i år när den fakturerades. Du får gärna återkomma i tråden när du fått svar om det skulle kunna hjälpa andra användare i forumet. 

Ha det fint.

Josefine