Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Upplupen löneskatt

I ett enmans AB bokför jag månatligen den inbetalda avdragna löneskatten på:

2710 Debet

1930 Kredit  

Vid bokslut i december har lön utbetalats, men ej löneskatten vilken betalas i januari. Hur bokför jag den upplupna löneskatten, vilka konton ska användas?

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

i bokslutet ska den innehållna men ej betalda källskatten ligga kvar som en skuld på konto 2710. Arbetsgivaravgiften för samma period ska ligga på 2731 tills den också betalas i januari. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, är lite vilsen här, men vilket motkonto använder du till skulden på konto 2710?

När man bokför lön så bokar man upp bruttolönen på t ex 7210 (andra förslag är 7010, 7212).

Exempel.

Bruttolönen är 30 000 kr, avdragen skatt är 10 000 kr (bara taget ur luften)

Debet konto 7210   30 000 kr

Kredit konto 2710   -10 000 kr

Utbetald nettolön från banken konto 1930, kredit -20 000 kr

Motkonto för skulden på 2710 är alltså det konto du har lönekostnaden på (bruttolönen)

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar 🙂

CarinaEsp
CHAMPION

Löneskatten beräknas på inbetalda pensionspremier. Kostnaden bokas i debet på 753X och skulden bokas på 2514 eller 2943. Löneskatten debiteras sedan på slutskattsedeln tillsammans med bolagsskatten.

Om det är arbetsgivaravgiften du menar när du skriver löneskatt så ska den bokas upp på 7510 i debet och 2730 (2731) i kredit. Då det är en kostnad som hänför sig till lönen den månad lönen betalas ut så bör den bokas upp i samband med lönekörningen så att kostnaden kommer på rätt månad.