Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Upplupen semesterlön till ägare i AB

Hej, jag ska göra bokslut för ett nystartat AB, startade 14.06.01 och har kort år, ska göra bokslut 14.12.31 och vi har vid årets slut en upplupen semesterlön och detta gäller enbart de två ägarna till AB:t, och eftersom det gått med förlust detta år, skulle vi vilja bokföra bort denna uppl.skuld, och det är väl ok att göra eftersom det bara gäller ägarna till AB:t? mvh Anneli

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det kan ni göra.


/Jonathan

Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Jag vill passa på att flika in med lite mer information. Jonathan Söder har helt rätt i det han skriver, däremot bör ni ta er en funderare på hur ni har tänkt att göra nästa år. Du kan inte hoppa mellan att beräkna en semesterlöneskuld ett år och att inte göra det ett annat år. Läs mer i tråden Tvungen att avsätta semesterlön till sig själv som enda ägare/anställd i aktiebolag.
AnnBritt3
MEDLEM

Hej,
Jag har en följdfråga när det gäller semesterlöneskuld till ägare. Det bokades upp en skuld förra bokslutet och i år har ägaren inte jobbat i bolaget utan varit anställd på ett annat bolag. Sambon började jobba i bolaget i år och där har det bokats upp en skuld varje månad i samband med löneutbetalning.

Nu är frågan, man ska inte hoppa mellan att beräkna en semsterlöneskuld ena året och inte nästa år, men om ägaren inte längre jobbar i bolaget kan man då boka bort denna skuld för att minska årets förlust?

Vänliga hälsningar
/AnnBritt
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vanligast är att man utbetalar semesterskulden till den anställde när den slutar, men det känns det som om ägaren själv får besluta. I denna tråd finns det information om att avsätta semestersterlön till anställd/ägare.

Hoppas den är till hjälp!

/Elin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Använder Visma Eget Aktiebolag (K2 och kontantmetoden). Har bokat en semesterlöneskuld för 2014 som inte betalades ut under 2015. Hur hanterar jag detta i bokslutet för 2015?
1) Bör jag då lägga till denna summa till 2015 års semesterlöneskuld i årsrutiner?
2) Bokar jag summan (inkl skatter) som en upplupen skuld under årsrutiner?
3) Annat förfarande?
Mvh,
Birgitta
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

1. Du ska boka upp den totala semesterlöneskulden för 2015 och lägga till semesterlöneskulden som avser 2014 då denna inte blivit utbetald under 2015. Här kan du läsa hur programmet hanterar Semesterlöneskulder.
2. Är endast semesterlöneskulden som bokas upp - arbetsgivaravgifter mm bokar programmet upp själv - är du inte nöjd med beloppet programmet räknat fram kan du sätta markering i rutan Jag vill ange eget belopp och fylla i beloppet du vill ska bokas upp.


/Susan