Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Naslin
MEDLEM

Utbetalningsjournal visar fel (?)

Hej!

Jag har en utbetalning som jag inte blir riktigt klok på, som ser ut såhär:

  • Utbetalningsfilen från programmet innehöll lev.fakturor på en totalsumma 23 565,25kr
  • Betalspecen från banken visar att en betalning på 18 035,25 kr har skett

På betalspecen ser jag att en faktura på 5 530kr har dragits mot en kredit.
Denna kredit har jag inte lagt med i utbetalningsfilen, så jag vet inte hur den har hittat hit...

 

Utbetalningsjournalen vill ändå att jag ska bokföra;

K 1930, 23 565,25kr

D 2440, 23 565,25kr


Det blir ju fel och 5 530kr utav D på 1930 behöver jag debitera något annat konto, vilket konto i detta fallet blir rätt att använda?

 

Mvh

Lina

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Om banken har dragit av för kreditnotan har du skickat med den i någon tidigare fil för bevakning. Du torde ju då ha kreditnotan bokförd också, så du ska då boka av det nyttjade beloppet mot den kreditnotan innan du kör utbetalningsjournalen.

I just detta fallet är kreditnotan redan nyttjad och journalförd.... Jättekonstigt att den ligger kvar.. 

AnnicaL
CHAMPION

Kan ni själva ha bokat av kreditnotans belopp som en delbetalning på en faktura? Efter att den skickats till banken? 

Då behöver du alltså betala det avdragna beloppet till leverantören för att få det att stämma. 

Ja det ser jag nu, en del är "Betald Manuell", men den delen är inbetald fast inte via fil. Är det där problemet ligger då?

AnnicaL
CHAMPION

Ja, det är orsaken.