Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utgående/ingående balans

Jag behöver hjälp att förstå vilka balanser, om inte alla, som skall överföras från år 2018 (annat program) till 2019 (visma eekonomi). Bytet skedde i årsskiftet så hela 2019 års bokföring är i visma men utan ingående balanser än så länge. 

Jag har precis avslutat 2018 års räkenskapsår och är osäker på vilka balaser som skall med.
Jag kan i mitt gamla program välja "utgående balanser" i min balansrapport. Är det alla dessa som skall in i visma? Är utgående balanser för 2018 samma som ingående balanser för 2019?

Jag driver enskild firma och har utgående balanser i konton:

1630D - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)
1650K - Momsfordran
1930D - Företagskonto/checkkonto/affärskonto

2010K - Eget kapital

2650K - Redovisningskonto för moms
2990K - Övriga upplupna kostnader o förutbetalda intäkter

Tack för upplysning 😉

3 SVAR 3
sivlai
MEDLEM

Om alla belopp stämmer i utgående balans 2018 så är det dem du ska lägga om ingående balans 2019. Var noggrann med att kolla så att saldot blir noll sedan, det är så lätt att glömma något minustecken när man lägger in beloppen manuellt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!

En parentes är att 1630 inte skall användas i enskild firma för skattekontot. Utan där använder man 2012 om man väljer att hantera det löpande och ha rätt saldo. Alternativt så ser man till att kto  1630 inte kommer med i balansräkningen och underlag för räntefördelning och expansionsfond i deklarationen. Lycka till!