Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kentdahl
UTFORSKARE

Utlägg/vidarefakturerade kostnader

Hej,

 

Jag fick betalt för en faktura där jag det är två rader. Den första är försäljning (med moms 25%).

Den andra är för ett utlägg jag gjort. Har angivit det exkl moms men 25% moms läggs på där också.

Jag matchade betalningen via Kassa och Bankhändelser - Importera kontoutdrag. Visma support har bekräftat att det är så jag skall göra. Saken är bara den att programmet lägger båda raderna på försäljning.

Av någon anledning hamnar rad 1 på fakturan (som är försäljning) på 3051 Försäljn varor 25% sv (vilket är rätt), men rad 2 på fakturan (som är ett utlägg) på 3054 Försäljn varor sv momsfri vilket är fel. Visma support har bekräftat att det ändå är så här jag skall göra först, men sedan boka om felet till rätt konto som är 5800 Resekostnader.  Jag har testat att skapa en manuellt verifikation men går bet. Jag vill ju minska försäljningen mot konto 3054 med det aktuella beloppet. Det fungerar fint, men det nya Bokföringslag som jag skapar kräver ju att den andra posten på konto 5800 då är kredit. Då minskar ju mina kostnader. Med minskning av försäljning och minskning av kostnader blir ju mitt resultat som jag får skatta för detsamma. Är det så att jag måste ta upp detta i min deklaration på något sätt? 

2 SVAR 2
Kentdahl
UTFORSKARE

Jag tänkte och labbade vidare och har en lösning som jag tror fungerar. Kom gärna med synpunkter ändå.

Saken är ju den att jag tidigare gjort utlägg från mitt egna privata konto (inte mitt företagskonto som jag matchar mot SPCS). 

Jag gjorde därför nu en överföring från mitt företagskonto till mitt privata på det aktuella beloppet.

Detta ihop med att jag "bokat om" den felaktiga intäkten 3054 till 3800 gör att jag minskat min försäljning som jag vill, samtidigt som resekostnaderna blir oförändrade.

Hej!

 

Tack för din fråga. Om det är vidarefakturerade kostnader det handlar om så stämmer det att det skall hamna som försäljning och inte en kreditering av kostnad. Så här beror det på om det är en rent utlägg eller vidarefakturering det gäller. Det är sällan det handlar om utlägg trots att man gärna kallar det så, då kräver följande enligt Skatteverket:

 

Om du fakturerar ett utlägg som du gjort för en kunds räkning ska du inte ta ut moms.
För att det ska anses vara ett utlägg (och inte till exempel en vidarefakturering), måste följande villkor vara uppfyllda:

  • kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören
  • du får inte göra något vinstpålägg, vilket innebär att kunden ska betala samma belopp till dig som du betalat till leverantören och
  • beloppet ska behandlas som ett utlägg i din bokföring.

Så om det gäller ett faktiskt utlägg så skall du inte bokföra om detta till 5800 utan istället hanterar man bokföringen av köpet mot ett 16XX konto för att sedan bokföra bort den när man väl fått betalt av kunden. Ett utlägg påverkar inte ditt resultat utan kundens. Däremot om det inte uppfyller kraven för utlägg så handlar det om vidarefakturering. Detta skall påverka ditt resultat, där köpet påverkar dina kostnader och vidarefaktureringen påverkar dina intäkter. Här skall man alltså inte bokföra om det till tex 5800 utan det skall hanteras som en intäkt då man anses sälja tjänsten av att ha köpt det man vidarefakturerar. 

 

Så hur det skall hanterar beror på vad det gäller helt enkelt. Men utlägg så påverkar resultatet inte alls, varken inköpet eller fakturering. Vid vidarefakturering så bokför man köpet som en kostnad och faktureringen som en intäkt. Läs gärna i denna vägledningen hos Skatteverket för mer information.

 

Om du vill ha mer hjälp så kan du återkomma om det är ett utlägg eller vidarefakturering samt hur du bokförde överföringen från företagskonto till det privata samt hanteringen av själva kostnaden för resan. 

 

Ha en fin helg!

Josefine