Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marin o Fordon
UTFORSKARE

Utländsk kund

Har en kund som är från tyskland som semestrar här i sverige,nu behöver han service o reparation av sin båtmotor.

Hur lägger jag upp honom som kund? o hur tar jag betalt? hur skriver jag fakturan?

tack för svar 

mvh Henrik

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Du ska fakturera en tjänst som utförs i Sverige och då ska kunden betala svensk moms. Du lägger således upp honom som en vanlig svensk kund. Han får betala genom banköverföring så du ska ange ditt kontos IBAN-uppgifter på fakturan. (om du inte kan ta betalt med kort förstås) 

Men det går inte o lägga upp honom som ny kund,adress måste anges i registreringen?

kommer ju inte vidare om inte adress anges?

Hej

Om du skall fakturera kunden så krävs det en address. Så den behöver du kontakta kunden och få minst postnummer och postadress/ort om fakturan skall skickas till Tyskland. Detta är obligatoriska uppgifter som måste finnas med. 

Verksamt.se har en sida där samtliga obligatoriska uppgifter specificeras.

https://www.verksamt.se/driva/ekonomi-och-bokforing/affarsdokument/faktura

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

AnnicaL
CHAMPION

Nu har du ju inte skrivit vilket program du använder, men om det är eEkonomi räcker det med att sätta en punkt i de obligatoriska fälten och ange Sverige som land, så kommer det att gå bra att få ut en faktura med moms.