Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JrConsult
MEDLEM

Utökning av långfristig fordring i annan valuta

Hej,

Denna fråga kan delas upp i två frågor. 

Mitt AB har lånat ut ett större belopp pengar till ett företag inom EU i euro, och kommit överens om att räntan på lånet inte ska betalas men istället läggas till befintligt lånebelopp. Totala lönebeloppet bör då öka med årsräntan varje år.

1. Hur ska detta bokföras? 

2. Hur ska man bokföra värdet av lånet i SEK om växelkursen SEK / EUR ändras? Det kan omöjligt vara en valutakursvinst eller förlust i och med att lånet inte har amorterats. Däremot ändras fordringens belopp beroende på vad valutakursen ligger på. Resultatet påverkas positivt trots att ingen verklig utbetalning har skett. 

Tacksam för hjälp.

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

1. Räntan bokförs med balansdagens kurs:

Debet 8410

Kredit 23XX (utökning av lån)

 

2. Lånet räknas om till balansdagens kurs och förändringen redovisas som valutakursvinst/förlust.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK 

Hej

 

Förlåt tidigare svar. Ränteintäkten ska naturligtvis vara på konto 8250, inte 8410.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tackar Herr/Fru Roffakab.. Men då ökar min resultat! Jag har inte fått ngn ränteintäkt till min AB i Sverige. Uteliggande lån har ökat i det Tyska  bolaget med räntan för året. I det svenska AB måste man öka det långfristiga lånet med årets ränta.  Tex. uteliggande lånet var 20.000€ senaste året. Med 5 % ränta har vi nu 1000€ mer. I det tyska bolaget är det nu bokfört som långfristig skuld på 21.000€.  

Till det svenska bolaget har inga transaktioner ägt rum. 

Vad jag förstår, bör den inte öka min resultat i min svenska AB....o därmed öka min skatt. Vad sägs?

Tackar på förhand. 

Hej

Då det är en räntekostnad så måste både låenskulden och räntekosntadskontot användas för att bokföra upp den högre skulden så det går inte bokföra detta utan att påverka resultatet. Eller vilket motkonto till låneskulden hade du tänkt att använda?

/Joachim