Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Uttag av egna utlägg och samling/översikt av dem

Hejsan,

 

Jag är ny visma kund. Innan hade jag Bokio 20 månader och då var bokföring lätt.

 

I Bokio bokförde jag alla mina utlägg i tjänsten betalda med eget privat kredit kort på 2890, i "utläggsfunktionen".  Där kan man snyggt se alla utlägg, utlägg för utlägg samt total summa. Och följaktligen lätt att veta summan man skall betala ut. Och samma belopp minskas på 2890.

 

Nu har jag bokfört en del kvitton i Feb, taxi, hotell och flyg biljetter på 2890, men jag saknar översikten.  Hur ser alla utlägg och total summan? Och bokför utbetalningen.

 

Med vänlig hälsning

Pontus

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Titta på kontoanalysen=huvudboken för konto 2890 så ser du allt som bokförts där. Och även saldot som är vad du ska ta ut till dig själv. 

Lycka till! 

 

Hej Annica,

 

Tack för svar. Jag kollade kontoanalysen men tyvärr visar den ingen summa "belopp" för aktuella utlägg. Den visar en summa men en annan som kallas Kontorsaldo men är 10 gånger mer så är fel.

Vad gör jag för fel?

 

Mvh

Pontus

Det låter konstigt! Kontosaldot är summan av alla poster du bokfört på kontot och ska motsvara det belopp du ska ta ut för de olika utläggen.  När du tagit ut ersättningen och debiterar kontot blir saldot noll. Sen börjar det om igen. Vilket program använder du?

Hej Annica,

 

Tack för svar.  Det är svårt att ta detta så här och offentligt. De hade varit lättare om vi kunde prata direkt och dela skärm.  I kontoanalysen står det en summa under "Utgående saldo" / "Kontosaldo" som ser ut att vara vädligt hög. I går betalde jag ut allt som jag har som utlägg. Så ingen med skuld till mig.

 

Kan aktuellt belopp 38 551 kr vara kommande beräkande löneskatter, AGI för Mars lön eller vad? Fast så mycket motsvara inte det.  Konstigt. Ser nu att beloppen blir olika beroende på vilka dokument typer man väljer. Vilken skall man använda för att se aktuellt skuldsaldo på utlägg, betalt med privat kredit kort?

 

Mvh

Pontus

 

Hej Pontus,

Om det är så att du bokför andra posten är egna utlägg på 2890 kan saldot bestå av vad som helst, du bör ha ett separat konto som bara innehåller dina utlägg för att underlätta hanteringen. 

 

Om du mailar mig kontoanalysen till ekeskogkonsult@gmail.com kan jag kika på den och försöka få fram lite mer info till dig ur materialet. 

 

/Annica 

 

Hej Annica,

 

Tack för svar. låter vettigt att skapa ett konto för egna privata utlägg. Skapade 2894.

Jag skickar rapporten. Tack för assistans.

 

Mvh

Pontus.