Löst! Gå till lösning.
Följdfråga på detta från min sida:
(Enskild firma) Startade upp butik 1 augusti i år, och vid start fanns ju inga pengar inne i företaget (vi tog ju av egna besparingar innan pengarna började rulla in, vilket de gjorde första dagarna). För att kunna hantera kontanter som kunder ville betala med så tog vi egna pengar till att lägga i växelkassan - men dessa finns ju inte bokförda någonstans, de finns dock inlagda i vårt kassasystem. Kan jag ta tillbaka dessa pengar och lägga in i min privatekonomi igen, och sen ta ut "ny" växelkassa från företagskontot? Tänker att det kanske kan vara problem i och med att jag registrerat växelkassan i vårt kassasystem..?
Hej!
Tack för din fråga. Att de inte har bokförts som en egen insättning gör att det bör bli lite problem i bokföringen med att 1910 inte bör stämma för er? Dvs att det saldot ni har på konto 1910 inte motsvarar vad ni har som kontantkassa. I och med att du säger att de finns i kassasystemet men inte bokförda så kommer bokföringen av uttaget skapa större problem, så jag rekommenderar dig att innan du gör det så bör du kontrollera bokföringen mot vad som finns i kassasystemet för att avgöra om du först behöver korrigera i din bokföring.
När bokföringen väl stämmer så finns det inga hinder för att ta ut kontanter till dig privat i och med att du är en enskild firma. Så, så länge det stämmer på konto 1910 med vad ni har för kontanter i verkligheten så går det bra att "betala tillbaka" dessa kontanter ni lånade ut till företaget i början.
Ha det fint!
Josefine
Hej Josefine!
Tack för svar!
I bokföringen finns inte dessa pengar alls, då jag endast bokfört pengar in från kunder. I kassasystemet har de endast lagts in som "växelkassa", men denna kan jag ju justera varje dag, och den ska ju ingå i de pengar som finns på 1910 egentligen (vilket de ju inte gjort eftersom vi lagt våra egna pengar där och inte bokfört dem). Så de pengar som finns på 1910 är den faktiska summan på pengar som kommit in via kunder och som bokförts.
Hej igen!
Inga problem alls. Det man får tänka på när det gäller växelkassa är att dessa skall även inkluderas på konto 1910, i och med att detta blir det företaget har som kontanter. Så om växelkassan inte bokförts så bör inte heller 1910 stämma med verkligheten. Men om det nu stämmer så finns det inga hinder att bokföra uttaget av pengarna som jag nämnde tidigare, och du bokför 1910 med belopp i kredit och 2013 debet. Det verkar dock på det du skriver som att växelkassan inte är medräknad, så där behöver du i sådana fall först korrigera detta så att 1910 stämmer med verkligheten ( ink växelkassan ) och sedan kan du hantera uttaget.
Ha det fint!
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.